Meest recent

    Voka over staking Antwerpse zeeloodsen: "We kunnen stilaan over een ramp spreken"

    De stiptheidsacties van de zeeloodsen in Antwerpen brengen niet alleen de bedrijven maar ook de geloofwaardigheid van de Antwerpse haven in gevaar. Dat zegt Stephan Vanfraechem, de directeur van Voka-Alfaport, de koepel van werkgevers in de haven. "Ik denk dat we stilaan van een ramp kunnen spreken. Het ongenoegen bij de hele private havengemeenschap is zeer groot aan het worden", klonk het vanmorgen in "De ochtend".

    De zeeloodsen die schepen vanop zee naar de haven of vanuit de haven naar de Westerschelde moeten begeleiden, voeren sinds gisteren een stiptheidsactie. Het is niet de eerste keer dat de loodsen actievoeren, vorige week was er ook al een actie. De schepen lopen een urenlange vertraging op.

    Onbegrijpelijk, vindt Vanfraechem. "Een vertraging van veertien uur, dat associeer ik niet met een stiptheidsactie en dat heeft gevolgen voor iedereen. Ploegen havenarbeiders kunnen niet aan de slag, ladingen geraken niet op hun bestemming, productiesites dreigen stil te vallen..."

    Zowat 35 schepen lagen deze middag te wachten om naar of uit de Vlaamse havens te varen. "Voor Zeebrugge zijn er geen wachtende schepen. Voor Gent gaat het om een vijftal schepen. Voor Antwerpen tellen we er een 30-tal, ongeveer verdeeld over op- en afvarende schepen", zegt Yves Goossens, algemeen directeur van het Loodswezen.

    "Gemiddeld moeten zij tien uur wachten. Voor sommigen gaat het dan om enkele uren, voor anderen tot een dag wachten. Een van de schepen, van Maersk, koos voor Zeebrugge in plaats van Antwerpen", stelt hij nog. "De aantallen schommelen de hele tijd. Vorige nacht hebben we een heel stuk van de achterstand ingehaald, maar door extra drukte aan het einde van de week loopt dat weer op."

    "Reputatie komt stilaan in het gedrang"

    De Voka-directeur zegt vooral angst te hebben voor de gevolgen op langere termijn. "Wat me nog het meest verontrust is dat we door deze zogenoemde stiptheidsacties op de radar komen van hoofdkwartieren van rederijen en de maritieme sector. Zij beschouwen Antwerpen stilaan als een problematische ervaring."

    "De reputatie van de Antwerpse haven komt stilaan in het gedrang. De gevolgen van een eenmalige actie kun je door een goede reputatie wegwerken. Maar de voorbije jaren waren er heel regelmatig acties. Ik merk dat onze contacten zich daar stilaan vragen bij beginnen te stellen."

    "Loodsen zijn zich bewust van strategische positie"

    Vanfraechem erkent dat er onvrede is bij de loodsen, maar zegt vooral problemen te hebben bij de manier waarop ze hun onvrede uiten. "Ik heb de indruk dat men zich zeer goed bewust is van het feit dat men in een zeer strategische positie zit."

    "De dienstverlening is momenteel niet meer betrouwbaar. Betrouwbaarheid is iets dat er is of niet. Momenteel krijgen we de reputatie van soms wel, soms niet, dat is dodelijk, we moeten daar uit."

    De schade van de huidige actie loopt volgens Vanfraechem in de miljoenen. Hij verwijst naar een recent auditrapport dat volgens hem oplossingen kan aanreiken. "Ik denk dat dat ideaal is om rond de tafel te gaan zitten, maar dan heb je wel een platform nodig van iedereen die ermee aan de slag wil gaan." Vanfraechem lanceert dan ook een oproep aan de loodsen om hun actie te stoppen. "Hier wordt niemand beter van."