Meest recent

    Massa verkeers­overtredingen in Gent tijdens overgang naar nieuw circulatieplan

    In Gent begaan veel mensen verkeersovertredingen op de plaatsen waar de verkeerssituatie is aangepast in aanloop naar het nieuwe circulatieplan. "Vandaag is een overgangsdag, maar vanaf morgen kan worden geverbaliseerd", stelt de lokale politie.

    Zaterdagavond om 22 uur is in Gent gestart met het plaatsen van 1.500 nieuwe verkeersborden en het verwijderen van oude borden in de aanloop naar het nieuwe circulatieplan dat maandagochtend om 6 uur intreedt.

    Hoewel de nieuwe borden geldig zijn van zodra ze zichtbaar zijn, negeren veel bestuurders ze vandaag nog. Dat gebeurt onder meer aan de Sint-Jacobskerk waar het nu verboden is de Ottogracht in te rijden. Ook aan de Bargiebrug, tussen de Noordstraat en de Phoenixstraat, begaan autobestuurders volop overtredingen.

    "Het circulatieplan gaat maandag om 6 uur in", bevestigt woordvoerder Matto Langeraert van de lokale politie. "We willen dat de bestuurders de signalisatie nu al volgen, maar mensen die een route gewoon zijn, letten misschien nog niet op. Het circulatieplan zit ook nog niet in de gps'en. Vanaf morgen kan wel worden geverbaliseerd."

    Watteeuw: "Het loopt wel los"

    Op deze overgangsdag staan op verschillende plekken in Gent verkeersborden die elkaar tegenspreken. Toch verwacht schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) geen grote problemen.

    "We hebben goed gekeken waar we welke borden moeten omdraaien", zegt hij. "We werken ook van buiten naar binnen. Zowel de politie als stewards staan mensen bij. De politie weet dat mensen vooral aan begeleiding en informatie nood hebben en niet aan een reprimande. Vandaag riskeert daarom niemand een boete. Het loopt wel los."

    Eerst een waarschuwing, dan pas een GAS-boete

    Bij de start van het circulatieplan geldt een gedoogperiode, zegt Hannelore Bonami van het kabinet van schepen Watteeuw. "Aan de nieuwe verkeerssituaties, zoals de knippen aan de Ottogracht, Bargiebrug of Verlorenkost, geldt een gedoogperiode. Als je één keer doorrijdt zonder een vergunning, krijg je een waarschuwingsbrief. Binnen de vier werkdagen zou de waarschuwing in de bus moeten vallen. De tweede keer krijg je een GAS-boete (van 55 euro, nvdr.)."

    De knippen zijn nu al met rode verf op de weg aangeduid, maar meer indicaties volgen. "Om het nog visueler te maken dat het voor auto's verboden is om door te rijden, gaan we bloembakken, bomen in grote potten en banken plaatsen langs de zijkant van de weg", zegt Bonami. "Bussen, taxi's en vergunningshouders moeten nog door kunnen, maar we willen dat die plaatsen belevingsplekken worden. In de loop van volgende week doen we die aanpassingen. We creëren dus meer openbare ruimte."

    Het autovrije gebied in de binnenstad verdubbelt bijna in oppervlakte en het wordt het grootste van het land. Camera's met nummerplaatherkenning staan in voor de handhaving. "De bestaande camera's aan het huidige verkeersvrije gebied blijven gewoon werken. Aan de bestaande toegangspoorten zal je dus onmiddellijk worden beboet", zegt Bonami.

    Wat verandert met het nieuwe circulatieplan?

    Morgenochtend om 6 uur treedt in Gent het nieuwe circulatieplan in werking. Dat is het belangrijkste onderdeel van het mobiliteitsplan. Het circulatieplan verdeelt de binnenstad in 6 sectoren of lussen rondom een centraal voetgangersgebied in. Doorgaand verkeer moet dan voortaan langs de R40, de stadsring. 77 straten veranderen van rijrichting en verschillende "knippen" verhinderen dat bestuurders van de ene sector in de andere glippen.