Meest recent

    "No talk Tuesday" op het werk een succes: "We hebben er veel aan"

    "In het begin deden we er een beetje lacherig over en dachten we dat het niet veel verschil zou maken, maar achteraf merkten we toch dat we er heel veel aan hadden." Dat zegt Greet Santy van de marketingafdeling van Partena over het experiment met "No Talk Tuesday": elke dinsdagmorgen stilte op het werk, geen luide telefoons of overbodig storen van collega's.

    Op drie dinsdagvoormiddagen in maart konden werknemers alle prikkels uitsluiten om in alle stilte gefocust te werken: gsm's en telefoons uit, en de mailbox dicht. Tegelijk mochten collega's elkaar niet bestoken met overbodige vragen.

    Ook de marketingafdeling van Partena deed/doet mee. "We storen elkaar niet. We nemen wel de telefoon op, maar als het een lange telefoon wordt, zetten we ons even apart", zegt Greet Santy van Partena in "De ochtend". "We hangen ook een affiche uit aan de ingang, zodat iedereen weet dat het een stille voormiddag is. En als je een dringende vraag hebt voor een collega, dan stuur je even een mailtje, ook al zit die naast jou."

    De regels zijn dus toch een beetje flexibel: "Elke vorm van communicatie uitsluiten, een hele voormiddag lang, bleek een beetje moeilijk."

    "Het was leuk, en we willen ermee verder"

    Partena heeft het al vier weken uitgetest en heeft het goed geƫvalueerd.

    "In het begin deden we er een beetje lacherig over en dachten we dat het niet veel verschil zou maken, maar achteraf merkten we toch dat we er heel veel aan hadden. We vonden het leuk dat het echt stil is van 9 tot 13 uur. Het werd ook goed gerespecteerd, en willen ermee verder." Het is de bedoeling om het initiatief uit te breiden naar andere afdelingen dan de marketingafdeling.