Meest recent

    Strikter toezicht op uitstoot diesels, maar geen onafhankelijke controle

    Anderhalf jaar na het losbarsten van dieselgate heeft het Europees Parlement zich achter voorstellen geschaard voor een strikter Europees toezicht op de uitstoot van auto's. De parlementsleden raakten het wel niet eens over de oprichting van een onafhankelijk Europees agentschap dat de markt zou moeten controleren.

    De conclusies zijn duidelijk: de Europese Commissie en de lidstaten wisten al meer dan een decennium van het bestaan van sjoemelsoftware die de reële uitstoot van wagens verdoezelt en faalden in hun toezicht op de autobouwers en de nationale keuringsinstanties.

    "Van bij de aanvang is duidelijk geworden dat de lidstaten vaak de belangen van hun industrie lieten voorgaan op de volksgezondheid", zegt Kathleen Van Brempt (SP.A), de voorzitter van de Dieselgate-commissie. Zo vertraagden ze de invoering van nieuwe uitstoottests in reële rijomstandigheden en stonden ze grote afwijkingen op de uitstootnormen toe.

    Het kon iets meer zijn geweest

    De sociaaldemocraten, de groenen en de N-VA waren voor een nieuw onafhankelijk Europees agentschap dat zou moeten toezien op de controles en dat de beste dam zou vormen tegen politieke beïnvloeding, maar ze kregen geen navolging. Van Brempt legt de verantwoordelijkheid bij de christendemocraten "die hun kar hebben gekeerd" en de liberalen van "de grote pro-Europese Verhofstadt".

    Maar volgens Lieve Wierinck (Open VLD) is het "niet de oplossing" om "voor elk probleem een nieuw agentschap met bijkomend budget en personeel" op te richten. Volgens ondervoorzitter Ivo Belet (CD&V) komt er desondanks toch "een strak Europees toezicht dat de achterpoortjes sluit".

    Nieuwe regels verzekeren de onafhankelijkheid van testcentra en de Commissie zal meer controle hebben over nationale toezichthouders. Ze zal bovendien zelf wagens kunnen testen en boetes kunnen uitschrijven. Autobouwers die een loopje nemen met de uitstoottests riskeren boetes tot 30.000 euro per wagen.

    De Europarlementsleden eisen ook dat frauderende autobouwers financieel aansprakelijk zijn voor de schade die consumenten oplopen. Ze vragen de Commissie om collectieve vorderingen mogelijk te maken op Europees niveau.