Meest recent

    België bengelt achteraan qua groene fiscaliteit

    Van alle (para)fiscale inkomsten voor vadertje staat, komt in ons land slechts 4,7 procent uit milieubelastingen. Dat is het laagste cijfer in Europa, blijkt uit een rapport van de Europese statistiekdienst Eurostat. Nochtans zijn volgens economen milieuheffingen een heel efficiënte vorm van belasting.

    Met die 4,7 procent milieubelastingen op de totale inkomsten uit belastingen en sociale bijdragen bengelt ons land helemaal achteraan in het Europese peloton. Het gemiddelde van de Europese Unie staat op 6,3 procent. Bovenaan staan Kroatië, Slovenië en Griekenland met ruim 10 procent (zie grafiek onderaan artikel).

    "België heeft een heel hoge belastingdruk. Zowel arbeid, kapitaal als vastgoed worden zwaar belast. Milieubelastingen zijn de grote uitzondering", stelt econoom Ivan Van de Cloot vast in De Standaard. "En dat terwijl volgens de economische theorie milieuheffingen juist een heel efficiënte vorm van belasting zijn, omdat je er de vervuiling mee afremt."

    "Een vergroening van het belastingstelsel is gewoon beter voor het functioneren van de economie", gaat Van de Cloot verder. Hij wordt bijgetreden door Bart Van Craeynest, hoofdeconooom van vermogensbeheerder Econopolis. "Puur economisch gezien is het beter om vervuiling te belasten dan arbeid", klinkt het.

    "Fiscaliteit bij ons bijna altijd cadeaupolitiek"

    De cijfers van Eurostat dateren van 2015. Sindsdien heeft de federale regering een taxshift doorgevoerd met enkele groene fiscale maatregelen. Denken we aan de hogere accijnzen op diesel. "De kans is groot dat België door die maatregelen nu niet langer op de allerlaatste plaats staat", zegt Mathias Bienstman van de Bond Beter Leefmilieu (BBL) in De Standaard. "Maar dat neemt niet weg dat er nog altijd ruimte is om de lasten op vervuiling te verhogen en die op arbeid te verlagen."

    De BBL denkt concreet aan hogere lasten voor stookolie en aardgas en lagere lasten voor elektriciteit, het uitbreiden van het rekeningrijden voor vrachtwagens of een hogere btw voor weinig duurzame producten. Econoom Ivan Van de Cloot vindt dat de belastingen op autorijden een stuk hoger kunnen. "De accijnsverhoging op diesel beïnvloedt het gedrag nauwelijks. Maar het politieke debat wordt zelden gevoerd op basis van hoe een belasting het gedrag kan beïnvloeden. Fiscaliteit is bij ons bijna altijd een cadeaupolitiek."