Meest recent

    NMBS onderzoekt incident met overvolle trein in Deinze

    De spoorwegen onderzoeken wat er precies is misgelopen met de overvolle trein die gisteravond enkele uren geblokkeerd heeft gestaan ter hoogte van Deinze. Enkele reizigers hadden aan de noodrem getrokken omdat een 20-tal mensen onwel waren geworden. Hoe het komt dat die reizigers het benauwd hadden gekregen, is de NMBS nu aan het analyseren.

    Zo'n 2.000 treinreizigers die van de kust terugkwamen, zaten gisteren ruim 2 uur vast op en rond de trein. Volgens sommigen waren er problemen met de airco waardoor reizigers op de volle trein onwel werden. "Dat zijn zaken die onderzocht worden", reageert NMBS-woordvoerder Bart Crols. "We weten alleszins dat mensen onwel zijn geworden, maar waaraan dat ligt wordt onderzocht."

    Hoe dan ook was de bewuste trein "zeer druk bezet", geeft Crols toe. Dat kwam niet alleen door de drukte aan de kust, maar ook door een eerder incident op de spoorlijn. "Al was het ook een grote trein in volle capaciteit, een dubbeldekker met tien rijtuigen. Daar kan heel wat volk op. Maar de trein was inderdaad goed bezet."

    Wanneer is een trein te vol?

    Volgens getuigen was de situatie echter penibeler dan "goed bezet". Zij spreken van een benauwde situatie en konden mensen amper staan.

    Wanneer is een trein te vol? "Voor vertrek bepaalt de treinbegeleider altijd of het nog veilig is om te rijden. Als je bijvoorbeeld de deuren niet meer kan sluiten, ga je vragen aan de mensen dat ze een volgende trein nemen", legt Bart Crols uit.

    Reizigers klagen ook over gebrekkige communicatie van de NMBS. "In zulke omstandigheden moet je een treindienst van nul af aan opbouwen", weerlegt Crols. "Een moeilijke situatie werd door omstandigheden nog moeilijker gemaakt. Honderden mensen stonden ook op de sporen naast de trein, communicatie wordt dan moeilijker. De eerste taak is dan om de veiligheid te garanderen. Uiteindelijk is iedereen wel thuis geraakt."