Unizo: "Laat werknemers richtlijn voor sociale media ondertekenen"

Werkgeversorganisatie Unizo raadt haar leden aan om nieuwe medewerkers een social media policy te laten ondertekenen. Zo weten werknemers op voorhand waar, wanneer en hoe sociale media (niet) gebruikt kunnen worden. Uit een rondvraag van VRT Nieuws blijkt immers dat werknemers steeds vaker ontslagen worden omdat ze hun werkgever bekritiseerd hebben op sociale media.

Uit een rondvraag van VRT Nieuws blijkt dat werknemers vaak onterecht denken dat ze door het recht op vrije meningsuiting niet ontslagen kunnen worden als ze kritiek uiten op hun werkgever. Vlaamse advocatenkantoren gespecialiseerd in arbeidsrecht worden steeds vaker geconfronteerd met ontslagen door sociale media. 

"Een werkgever mag van de werknemer verwachten dat die mee een succes wil maken van de onderneming. Als de werknemer dan het omgekeerde doet, dan kan de werkgever daar zijn conclusies uit trekken", zegt Caroline Deiteren van Unizo. 

Een voorbeeld? "Als een werknemer van een bakker op sociale media zegt dat de pistolets niet lekker zijn of dat de bediening slecht is, is het logisch dat die bakker dat niet graag heeft omdat de positie van de bakkerij in gevaar komt."

"Sociale media niet anders dan andere sociale gelegenheden"

Unizo benadrukt dat werknemers gebruik mogen maken van sociale media als die een meerwaarde zijn in het beroep én als er geen misbruik van gemaakt wordt. Taken mogen niet in het gedrang komen. Essentieel in het verhaal is dat werkgevers en werknemers afspreken wat er wel en niet kan op sociale media. 

De zes gulden regels van Unizo

  • Besef dat sociale media geen gesloten wereld is
  • Wees loyaal
  • Wees eerlijk, oprecht en transparant
  • Spreek als een persoon
  • Post en reageer gepast als ambassadeur van de onderneming
  • Gebruik sociale media op een verstandige manier als communicatie-instrument in het kader van de beroepsuitoefening

Vertrouwelijke of schadelijke informatie delen is not done en ook kritiek uiten op de onderneming, haar werknemers of standpunten wordt afgeraden. "Sociale media zijn in feite niet anders dan andere sociale gelegenheden. Gedraag je hier zoals je je tijdens vergaderingen, op de werkvloer met collega's en in je relaties met klanten en leveranciers zou gedragen", is de raad van Unizo.

Naast de tips is er ook nog een luik in de richtlijn dat opsomt wat er absoluut verboden is op sociale media. Ongeoorloofde inhoud als racisme en vreemdelingenhaat, ontkenningen van volkerenmoord, spelen en loterijen en zo meer mogen niet. Gebruikers moeten zich uiteraard ook aan de wet houden.