Snelwegtakelaars en pechverhelpers kijven over takelen van voertuigen op pechstrook

    Het zit er bovenarms op tussen de pechverhelpers VAB en Touring en de FAST-takelaars. Die laatste staan altijd stand-by om de snelweg vrij te maken na een ongeval, maar komen ook langs wanneer een voertuig op de pechstrook staat. Dat pikken de andere pechverhelpers niet.

    In verschillende kranten binden VAB en Touring vandaag de kat de bel aan met een uithaal naar de FAST-takelaars. In opdracht van de overheid staan die overal in het land stand-by om binnen de 20 minuten ter plaatse te komen na een ongeval op de snelweg.

    De federale politie roept hen echter ook op wanneer een voertuig op de pechstrook staat, ook als de eigenaar bij VAB of Touring is aangesloten. Bijgevolg komt het vaak voor dat al een FAST-takelaar ter plaatse is wanneer pechverhelpers van VAB of Touring nog onderweg zijn.

    Soms komen ze op hetzelfde moment aan en ontstaan discussies op de pechstrook omdat een eigenaar die bij VAB of Touring lid is op gratis pechverhelping kan rekenen, terwijl zij of hij voor een FAST-takelaar moet betalen. Volgens VAB en Touring rekent die bovendien te veel aan.

    De FAST-takelaars pikken de kritiek van VAB en Touring niet en hebben daarom deze middag in Brussel geprotesteerd (zie foto onder). Aan VRT Nieuws zeggen ze te betreuren dat de pechverhelpers hen in een slecht daglicht stellen terwijl hun job veel stress veroorzaakt en nacht- en weekendwerk met zich meebrengt. Ze ontkennen voorts dat ze overdreven kosten aanrekenen en stellen dat hun tarieven via een openbare aanbesteding vastliggen. Eén takelvrouw suggereert dat jaloezie in het spel is omdat VAB en Touring vroeger zelf als FAST-takelaar optraden.

    Touring: "Nog steeds geen duidelijkheid over oproepsysteem"

    In een reactie op dit protest zegt Touring dat de kritiek niet tegen de FAST-takelaars zelf is gericht, maar wel tegen het oproepsysteem dat de overheden hanteren.

    "Na ettelijke vergaderingen in overleg met alle partijen, inclusief de FAST-takelaars, hebben we nog steeds geen duidelijkheid over het systeem gekregen", zegt de mobiliteitsorganisatie. "Al jaren vragen wij op papier te zetten aan welke criteria alle partijen zich dienen te houden. Nooit is daarvan iets in huis gekomen. De laatste vergadering dateert intussen van bijna een jaar geleden."

    "Uiteraard moet de snelweg snel weer vrij zijn na pech of een ongeval. Het gaat ons enkel om de voertuigen op de pechstrook en dat weten alle partners zeer goed. Wanneer wij als eerste ter plaatse komen om iemand op de pechstrook te helpen, dan krijgt FAST alsnog voorrang. Dat zijn absurde situaties waarop een antwoord moet komen."

    Touring zegt dat het al voorstellen heeft gedaan, maar nooit meer iets heeft gehoord van de overheid. "Daarom zitten we nu nog altijd in de onduidelijkheid zitten."

    Weyts: " Mijn eerste belang is verkeersveiligheid"

    Ook Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) reageert op de heisa. Hij plaatst veiligheid boven alles. "Mijn eerste belang is niet het commerciële, maar wel verkeersveiligheid en doorstroming", zegt hij.

    "Als de politie een FAST-takelaar oproept, dan is die binnen de 20 minuten ter plaatse. "Om dubbele ritten te vermijden, moeten we informatie delen. Concreet wil dat zeggen dat wanneer FAST uitrijdt naar een bepaalde locatie, die informatie ook naar VAB en Touring gaatzodat zij niet dubbel moeten rijden."