Meest recent

    Europese auto's stoten nog te veel uit, milieunorm nog veraf

    De auto's die in Europa worden verkocht, stoten nog te veel CO2 uit. Als de komende jaren geen inhaalbeweging wordt gemaakt, zal de Europese milieunorm van 95 gram CO2/km in 2021 niet gehaald worden. Dat blijkt uit een rapport van het Europees Milieuagentschap. Een van de redenen is het gewicht van nieuwe auto's.

    De auto's die in 2016 in Europa werden geproduceerd, stootten gemiddeld 118,1 gram CO2/km uit. Dat is een vooruitgang van 1,2 procent of 1,4 gram ten opzichte van 2015. Als u weet dat het doel in 2021 95 gram moet zijn, is de weg nog lang.

    De winst die in 2016 werd geboekt, is de laagste van de afgelopen 10 jaar. Een van de redenen is dat nieuwe auto's steeds zwaarder worden. Meer kilo's, betekent meer uitstoot. Ook het nog steeds geringe aantal elektrische of hybride-auto's helpt het gemiddelde niet.

    Nog enkele interessante cijfers uit het rapport:

    • In heel Europa steeg het aantal inschrijvingen met 7 procent
    • In drie landen daalde het aantal inschrijvingen: Nederland, Tsjechië en Slovenië
    • Het meest voorkomende brandstoftype is nog steeds diesel, maar het aandeel daalt sinds lang onder 50 procent.
    • In 2016 werden 64.000 puur elektrische auto's ingeschreven, een stijging met 13 procent
    • De landen met de meeste elektrische of hybride-auto's zijn Nederland en Denemarken
    • De uitstoot verminderde in alle landen, behalve Nederland. Dat land blijft wel bij de beste leerlingen van de klas
    • De meest vervuilende auto's rijden rond in Estland
    • België zit op het vlak van uitstoot in de betere middenmoot (115,9 gram)