Meest recent

    Nooit meer betalen - Frederik De Bosschere

    Na mobiel bankieren zal ook betalen met de smartphone ons leven makkelijker maken. Maar door technologische doorbraken zullen we nooit meer zelf moeten betalen. Dan betaalt uw wagen vanzelf voor parking, en hoeft u nooit nog de rekening te vragen op restaurant.
    opinie
    Opinie

    Frederik De Bosschere laat voor deredactie.be tweewekelijks zijn licht schijnen over verrassingen of tegenslagen in de wondere wereld van de digitale technologie. Hij is strateeg bij In The Pocket dat strategisch en technologisch advies geeft en digitale producten bouwt voor bedrijven als Bancontact, Colruyt en Samsonite. Twitter: @vrederik.

    Betalen met de smartphone heeft al voor heel wat gemak gezorgd. De app van Bancontact bijvoorbeeld (of de "ingebakken" versie in de app van uw bank) zorgt ervoor dat je via smartphone makkelijk geld verstuurt onder vrienden, en kan betalen in andere apps of op webshops.

    Daarmee is een einde gekomen aan het fel gehate "bakske”. Gedaan met bankkaart zoeken en kilometerslange codes overtypen. Gewoon met de Bancontact-app naar het scherm kijken en klaar.

    Weg met cash en kaarten

    Het volgende doelwit voor mobiel betalen is de kassa. Dood aan cash én de kaart! Via sommige terminals kan je nu al, net zoals op webshops, betalen door een QR-code te scannen. Maar ... zoveel makkelijker is dat niet.

    Wellicht de meest waarschijnlijke technologie wordt zogenaamd "contactloos" betalen via NFC (Near Field Communication). Hierbij "tik" je je smartphone tegen de betaalterminal … en klaar. Het is de technologie achter onder meer Android & Apple Pay, de Belfius-app en binnenkort ook die van Bancontact.

    Het grote voordeel?

    Contactloos betalen kan vandaag al met de gewone bankkaart (en dus: op bestaande terminals). Met een ietwat recente bankkaart kan je betalen door die dichtbij de terminal te houden.

    In werkelijkheid wordt dat nog maar weinig gedaan. Je wordt dan ook vaak vreemd bekeken (als voerde je een magisch kassaritueel uit). En je wordt vooral ook uitgelachen als het mislukt. In Nederland of Engeland (met de Londense metro op kop) is contactloos betalen wel al ingeburgerd. Maar het is een gewoonte die wij nog niet echt kennen.

    10 keer beter

    Gewoonte. Dat is dé uitdaging voor mobiel betalen: hoe zorg je ervoor dat het een deel wordt van mensen hun dagelijkse routine? Want laten we eerlijk zijn: betalen met de kaart is eigenlijk best makkelijk. Of je nu je bankkaart, dan wel je smartphone moet bovenhalen, het verschil is dat van een pit stop: een fractie sneller. Wil je mensen écht nieuw gedrag aanleren? Dan moet de oplossing niet 10 procent beter zijn, maar 10 keer.

    Betalen via een wearable, bijvoorbeeld, geeft wel echte tijdswinst. Zo'n ding hangt namelijk op je pols. En die heb je - als alles goed gaat - altijd bij de hand. Dat je daarvoor geen dure smartwatch nodig hebt, bewijst Swatch. De Swatch Bellamy is een gewoon horloge, maar met een NFC-betaalchipje erin. Slimme jongens, die Zwitsers.

    De beste interfaces zijn onzichtbaar

    Maar het kan, en moet, ambitieuzer. Ambitieus zijn ze alleszins bij Amazon, dat van webshop is uitgegroeid tot een hoogtechnologische marktplaats. Met ondermeer “1-Click-Buy” bracht Amazon de e-commercetrein op volle toeren. Nu vindt het bedrijf zelfs die ene klik al teveel.

    Neem Amazon Dash (Replenishment Service). Via die communicatielaag kunnen slimme apparaten (met internettoegang dus) zoals printers of wasmachines zichzelf bevoorraden. Wanneer ze bijna zonder juice zitten, bestellen ze meteen bij Amazon.

    Nooit meer zonder wasproduct vallen. Of belangrijker: nooit meer zonder koffie ’s morgens. Allemaal omdat mijn slimme koffiezet en Amazon Dash met elkaar leren praten. "Things Buying Things" lijkt vreemd, maar het wordt een gigantische economie. Als we verwachten dat auto’s vanzelf gaan rijden, moeten ze nu eenmaal ook voor parkeerplaats kunnen betalen.

    Wellicht nog meer tot de verbeelding sprekend is Amazon Go. Dat is een supermarkt waar je gewoon binnen en buiten stapt. Zonder kassa’s*. Zonder scannen. Amazon gebruikt sensoren, camera’s en artificiële intelligentie om te kijken wat je meeneemt. De rekening komt op jouw Amazon-factuur. Automagical.

    (* Gelukkig, want supermarktkassa’s zijn een broeihaard van - zeer korte maar evenzeer intense - intermenselijke haatgevoelens, alsook een eeuwig-twijfelmoment waarbij de keuze voor een welbepaalde kassa schijnbaar nóóit de juiste blijkt …)

    Betalingen gebeuren vanzelf

    Dat is de toekomst, waarbij betalingen vanzelf gebeuren, op de achtergrond (na uw initiële toestemming natuurlijk). Beeld je maar eens in: de trein of bus nemen en niet moeten denken aan een ticket, een fitness binnenstappen en enkel betalen voor hoelang je blijft, een restaurant reserveren en daarmee klaar, de taxi uit en de cinemazaal binnen…

    We zijn nog maar net begonnen met mobiel betalen. Dat zal steeds makkelijker worden. Tot het gewoon verdwijnt.