Meest recent

    Raad voor de Journalistiek heeft 71 nieuwe klachten ontvangen in 2016

    De Raad voor de Journalistiek heeft vorig jaar 71 nieuwe klachten ontvangen. De helft van de afgehandelde klachten in 2016 zijn in der minne geregeld. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Raad voor de Journalistiek. Voor het eerst sinds de oprichting van de Raad in 2003 waren de meeste klachten gericht tegen websites.
    McPHOTO / INSADCO / Bilderbox

    In 2016 zijn 28 van de 67 afgehandelde klachten bij de Raad voor de Journalistiek minnelijk geregeld. Dat is bijna 42 procent van de gevallen en dat is het op twee na hoogste percentage sinds de oprichting van de Raad voor de Journalistiek.

    De minnelijke regelingen komen tot stand door bemiddeling van de ombudsman. Ze bieden de mogelijkheid om het vertrouwen tussen klagers en journalisten of media te herstellen door een regeling waarin beide partijen zich kunnen vinden. De Raad spreekt zich dan niet uit over de zaak.

    De minnelijke regelingen nemen uiteenlopende vormen aan. Het voorbije jaar ging het onder meer over excuses, publicatie van een rechtzetting of aanvulling, afspraken voor toekomstige berichtgeving en het offline halen van foto's, links of artikels.

    In totaal ontving de Raad voor de Journalistiek 71 nieuwe klachten het voorbije jaar. Voor het eerst waren er meer klachten tegen websites dan tegen andere media. In 2016 was 52 procent van de klachten gericht tegen websites.