Meest recent

    Met dit schema trainde Bart De Wever voor zijn eerste marathon (4u13)

    Bart De Wever heeft in zijn thuisbasis Antwerpen zijn allereerste marathon gelopen in 4 uur en 13 minuten. De N-VA-voorzitter, die tot 5 jaar geleden nog overgewicht had en nooit aan sport deed, is daarvoor klaargestoomd door sportarts en vaste coach Chris Goossens. Wij vroegen ons af hoe een drukbezet man als De Wever zich voorbereid heeft.

    Bart De Wever liep vanochtend in Antwerpen voor het eerst een marathon. "Antwerpen is groter dan ik dacht", reageerde hij na aankomst. "De laatste vijf kilometer deed zowat alles pijn. Ik heb op wilskracht doorgelopen. Waarom ik dit doe? Dat heb ik mezelf ook vaak afgevraagd onderweg. Ik heb het vooral gedaan om mezelf uit te dagen. Van de fattest to the fittest in vijf jaar tijd. Als ik dat kan, dan kan iedereen dat."

    (lees verder onder de video)

    In amper een halfjaar tijd werd de N-VA-voorzitter klaargestoomd door sportdokter Chris Goossens, de man die De Wever al sinds zijn strenge proteïnedieet in 2012 begeleidt. Sinds 1 februari past De Wever onderstaand schema toe, na enkele maanden onderhoudstraining.

    De basisregels in De Wevers' loopschema

    Schema gedurende 12 weken, voor iemand met een degelijke basisconditie:
    • loop 3 keer per week, idealiter om de 2 dagen
    • van die drie trainingen doe je één over lange afstand: in het geval van De Wever 35km. De andere twee trainingen zijn telkens "onderhoudstrainingen" van 10km
    • bouw een 4e training in tijdens het weekend als je er de tijd voor hebt
    • plan de laatste maand intervaltrainingen in  (afwisselend versnellen en vertragen) om te werken aan je snelheid
    • lopen op de loopband of buiten: maakt geen verschil
    • begin vanuit een start-to-run van 5km, om je basisconditie op te bouwen
    • eens je 5km kan lopen, train je voor 10km. Dan kan je gaan voor de 10 Miles (16km), om vervolgens toe te werken naar de halve marathon (21km) en de uiteindelijke marathon
    • bouw eerst je volume op, en dan pas je snelheid: zorg eerst dat je een lange afstand kan afleggen voor je aandacht besteedt aan je ritme
    • train door tot je vlot 35km aan één stuk kan lopen: de resterende 7km lukken dan ook wel

    "Marathon niet voor iedereen weggelegd"

    "Wie een marathon wil doen zonder ooit gelopen te hebben, heeft veel werk voor de boeg. Trainen voor een marathon is een meerjarenplan. Je moet eerst een goede basisconditie hebben, voor je lange afstanden kan lopen en dat volume kan verteren", vertelt Goossens aan onze redactie. "Wie gewrichtsproblemen heeft, raad ik dit ronduit af. Ik zou er zelf nooit aan beginnen, met mijn kapotte knieën (lacht)."

    In het geval van De Wever is er 5 jaar tijd over gegaan. "Bart heeft in 2012 zijn volledige levensstijl omgegooid. Hij is toen beginnen lopen: eerst een start-to-run van 5 km, en dan een tijdlang 10km. Nadat hij 2 keer heeft meegedaan aan de 10 Miles, was hij toe aan de halve marathon. Daarna heeft het nog 2 jaar geduurd voor hij klaar was voor zijn marathondebuut. Hij moest niet langer intensief lopen, wel leren doseren over langere afstand. Al is Bart wel erg competitief en altijd op zoek naar een uitdaging."

    Dat hij een loopband heeft geïnstalleerd in de kelder van het stadhuis, verklapte De Wever eerder deze week al bij Studio Brussel. Maar hij heeft er ook eentje staan bij hem thuis op zolder, aldus Goossens.

    "Ondanks zijn drukke leven is Bart erin geslaagd om zijn trainingen af te werken. Lopen is dan ook laagdrempelig: als je een uurtje vrij hebt, dan kan je al een degelijke training doen. Al zie ik weinig mensen na een lange werkdag 's nachts nog op hun zolder kruipen om te lopen. Bart is extreem gemotiveerd en doet dat wel. Die heeft een extreme wilskracht zoals ik nog nooit bij iemand anders heb gezien."

    Pronostiek komt uit

    Goossens had er voor de start al het volste vertrouwen in dat De Wever zou finishen in een behoorlijke tijd. "Uiteindelijk zijn er zwaardere marathons dan die van Antwerpen, die bijna volledig vlak is. Het enige wat kan tegenvallen, is het weer, want Bart staat er. Hij heeft vorige week nog 3 Urban Trails van telkens 12km met hindernissen goed gelopen en verteerd."

    Met een gemiddelde snelheid van ruim 10 km/u zag Goossens De Wever finishen in een tijd van 4 uur 15 minuten, tot 4,5 uur. Een goede voorspelling, zo bleek in de loop van de dag. De N-VA-voorzitter haalde de finish na 4 uur en 13 minuten.

    BEKIJK: Recordaantal deelnemers marathon Antwerpen