Meest recent

    Groen wil snelheid op Antwerpse ring verlagen tot 70 km per uur

    Wouter Van Besien, de fractieleider van Groen in Antwerpen, roept het stadsbestuur op om de snelheid op de Antwerpse Ring te verlagen naar 70 of 80 kilometer per uur. Het is een van de voorstellen van Groen om de luchtkwaliteit in Antwerpen te verbeteren. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is niet voor het idee gewonnen.

    Volgens Van Besien is dit een eenvoudige maatregel met veel voordelen. "De veiligheid neemt toe, de luchtkwaliteit gaat erop vooruit en er is minder lawaai", zegt hij.

    Groen inspireert zich op buitenlandse voorbeelden. Zo is in Parijs de maximumsnelheid 70 kilometer per uur op de ring. In Nederland en Duitsland is dat 80 kilometer per uur op de stedelijke ringwegen.

    Volgens Van Besien zullen de automobilisten niet zoveel tijd verliezen als de snelheid verlaagd wordt. "Als we trager rijden, zijn er minder ongevallen. Doordat auto's en vrachtwagens ongeveer aan dezelfde snelheid rijden, zal er minder moeten veranderd worden van rijstrook. Bovendien zullen auto's minder moeten optrekken en afremmen, wat de luchtkwaliteit ten goede komt."

    Gezonde lucht topprioriteit

    Groen wil van gezonde lucht een topprioriteit maken in Antwerpen. "Er zijn al dingen gebeurd, maar dat is onvoldoende", zegt Van Besien. Zo wil Groen dat de lage-emissiezone, die onlangs in het stadscentrum werd ingevoerd, uitgebreid wordt.

    "We willen dat het stadsbestuur meer investeert in het aanplanten van bomen en struiken én in het beschermen van de grote, stevige bomen die er al staan", zegt Van Besien. "Ook aan de luchtkwaliteit rond de ring moet dringend iets gebeuren."

    Woensdag houdt Groen een mars voor gezonde lucht in Antwerpen. Dan wordt er een petitie overhandigd aan de burgemeester die oproept om van gezonde lucht een topprioriteit te maken.

    Weyts: "Voorstel is niet verstandig"

    Vlaams minister van Mobiliteit Weyts voelt weinig voor het voorstel van Groen. "Het voorstel is niet verstandig", zegt hij. "Ik weet ook niet waarop Groen zich baseert. Een beetje op het buikgevoel misschien, maar studies wijzen toch anders uit. Ze tonen aan dat het tot meer ergernis zou leiden, maar vooral dat het geen impact op de filevorming zou hebben. Integendeel: de maatregel zou geen impact op de verkeersveiligheid of het milieu hebben."

    VAB: meer files

    Ook de automobilistenorganisatie VAB is tegen een verlaging van de maximumsnelheid op de Antwerpse ring naar zeventig kilometer per uur. Volgens VAB zal een lagere snelheid net meer files veroorzaken.

    Als lokaal en doorgaand verkeer worden gescheiden, bijvoorbeeld na de realisatie van de Oosterweelverbining, kan een snelheidsverlaging wel, zegt VAB, tot tachtig kilometer per uur, wat op veel buitenlandse ringwegen het geval is.