Meest recent

    Berichtgeving over United-incident in lijn met het redactiestatuut

    Een klager vond dat vliegtuigmaatschappij United ten onrechte werd geviseerd in de berichtgeving van VRT Nieuws over het incident met de man die met geweld werd verwijderd uit het vliegtuig.
    ombudsman
    Tim Pauwels
    Nieuwsombudsman - ombudsman@vrt.be

    De vlucht werd volgens de klager uitgevoerd door een andere maatschappij, maar de klager erkende wel dat United het ticket had verkocht. United is dus ook verantwoordelijk voor de overboeking en voor de manier waarop een overboeking wordt aangepakt.

    Die overboeking was overigens beperkt. Volgens het verslag van de gebeurtenissen dat United zelf heeft gepubliceerd was er op de vlucht maar voor één zetel overboeking. Maar de situatie verergerde toen onverwachts vier bemanningsleden op de vlucht moesten worden geplaatst omdat andere transportmogelijkheden voor die vier weggevallen waren.  

    De kern van het verhaal is dat je ondanks een geldig ticket toch met geweld uit een vliegtuig gezet kunt worden. United heeft zich voor de gebeurtenissen ook geëxcuseerd en vindt dus zelf niet dat het ten onrechte geviseerd werd.

    Ik geef de klager wel gelijk over de formulering van een titel in de berichtgeving.

    "United biedt excuses aan nadat het een passagier uit vliegtuig had gesleurd."

    De verwijdering gebeurde namelijk niet door United zelf maar door veiligheidsagenten van de luchthaven.

    Op de opmerking over die titel na, evalueer ik de berichtgeving als in lijn met het redactiestatuut.