Meest recent

    Brusselse Noord-zuidverbinding volledig afgesloten

    Sinds 0.30 uur is de spoortunnel tussen Brussel-Zuid en Brussel-Noord volledig afgesloten. Spoornetbeheerder Infrabel vervangt er alle seinen en wissels. Tot en met dinsdagochtend stoppen er geen treinen in Brussel-Centraal en worden pendeltreinen ingelegd. Er is een aangepaste dienstregeling.

    De Brusselse Noord-Zuidverbinding is de drukste as op het Belgische spoornet. Infrabel vervangt er dit verlengde weekend de elektromechanische seininrichting door een computergestuurde technologie. "Dit is niet alleen veiliger, maar ook goed voor de stiptheid van de treinen", zegt Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken. "Het digitale systeem zal het ons zeer snel en zeer accuraat melden als er een storing is en waar, zodat we dit zeer snel en zeer gericht kunnen oplossen."

    Meer dan 200 mensen zijn dag en nacht aan de werk om het werk tijdig klaar te krijgen. "Een volledige onderbreking van het verkeer op dit knooppunt heeft zich al meer dan dertig jaar niet meer voorgedaan. We hadden ook gefaseerd kunnen werken en het verkeer verschillende weken over vier in plaats van zes sporen laten verlopen. Dan zouden er wel nog treinen kunnen rijden hebben, maar het zou voor een langere tijd dagelijks vertragingen hebben opgeleverd voor honderden treinen", zegt Baeken. "Door te kiezen voor een totale onderbreking van het spoorverkeer gedurende drie dagen kunnen onze teams de werken in een recordtijd uitvoeren en blijft de hinder voor de gebruikers beperkt."

    De meeste treinverbindingen langs de Brusselse Noord-Zuidverbinding worden dit weekend in tweeën gesplitst. De verbinding Antwerpen-Centraal/Charleroi-Zuid zal bijvoorbeeld worden opgedeeld in Antwerpen-Centraal/Brussel-Noord enerzijds, en Brussel-Zuid/Charleroi-Zuid anderzijds. Daarnaast zullen sommige trajecten ook worden ingekort tot in Brussel-Noord, Brussel-Zuid of een van de omliggende stations.

    In totaal moeten er 37 signalisatielichten worden vervangen. Ook de mechanische besturing van de 87 wissels tussen de spoortunnel en het station Brussel-Zuid wordt vervangen. Twee locomotieven voeren daarna test uit op tachtig verschillende trajecten, om de veiligheid van het spoorverkeer tegen dinsdagmorgen weer te kunnen verzekeren.

    Aangepaste dienstregeling

    De NMBS heeft een aangepaste dienstregeling opgesteld en raadt reizigers aan zich vooraf goed te informeren via belgianrail.be, Facebook, Twitter, het personeel in de stations of telefonisch via de klantendienst (02 528 28 28).

    De alternatieve dienstregeling levert zaterdag geen problemen op voor het spoorverkeer of voor de reizigers. "Alles verloopt vlot", zo zegt de NMBS. "Er zijn wel meer vragen om informatie, vooral van buitenlandse toeristen."

    Extra trams

    Om de toeloop van extra reizigers de baas te kunnen, legt de MIVB extra trams in op de lijnen 3 en 4, die beide stoppen aan de treinstations Brussel-Noord en -Zuid. Vandaag rijdt daardoor één tram om de drie minuten en op zondag en maandag één om de vijf minuten.

    Reizigers houden best ook wel rekening met hinder op het Brusselse metronetwerk. Vanaf vandaag tot en met zondag vervangt de MIVB een wissel tussen de metrostations Simonis en Belgica. Daardoor is het metroverkeer volledig onderbroken op lijn 6 tussen de stations Simonis en Koning Boudewijn. Er worden vervangbussen ingelegd.

    Internationale treinen

    De werken aan de Brusselse Noord-Zuidverbinding hebben ook beperkte gevolgen voor internationale treinen. De Thalys-treinen volgen het normale traject tussen Parijs en Brussel-Zuid en worden daarna via het westelijk ringspoor omgeleid naar respectievelijk Amsterdam of Luik-Guillemins voor de treinen richting Duitsland.

    De ICE-treinen vertrekken niet in Brussel-Zuid, maar wel in Brussel-Noord en volgen van daaruit het normale traject richting Duitsland. De IC-trein tussen Amsterdam en Brussel-Zuid rijdt niet verder dan Brussels Airport-Zaventem en stopt dus niet in het Noord-, Centraal, of Zuidstation. De Eurostar en de TGV ondervinden geen hinder.