Meest recent

    Motorrijders op de busstrook? "Onderzoek waard, maar de files los je er niet mee op"

    Motorrijders toelaten om de busstrook te gebruiken. VRT-verkeersanker Hajo Beeckman vindt het idee de moeite waard om te onderzoeken. "Maar de files ga je er niet mee oplossen, zeker niet als losstaande maatregel. Het zou deel moeten uitmaken van een coherent beleid."

    Als voordelen voor de motorrijders ziet Beeckman een vlottere reistijd en het niet meer moeten laveren door de file. Qua capaciteit van de busstroken ziet hij geen probleem, maar de veiligheid is wel een belangrijk thema.

    "Een goede handhaving van de snelheid zal heel belangrijk zijn. De bussen mogen op de busbanen vaak maximaal 50 kilometer per uur rijden. Als daar dan motorrijders aan een hogere snelheid zouden tussenkomen, zou dat heel gevaarlijk zijn. Of bijvoorbeeld wanneer een bus zou stilstaan op de weg. Vandaar wellicht dat de De Lijn er niet voor  te vinden is. Voor de busstroken in stedelijk gebied komt daarbij dat er in die omgeving veel traag verkeer, fietsers en voetgangers zijn."

    "Dit zal geen revolutie teweegbrengen"

    Een studie in opdracht van Febiac becijferde in 2011 dat de files met 40 procent zouden dalen als 10 procent van de pendelaars zou overschakelen op scooter of motorfiets.

    "In de eerste plaats denk ik niet dat het openstellen van de busstroken zo'n grote aantallen pendelaars zal doen overschakelen", zegt Beeckman daarover. "Je moet ook weten dat op veel wegen geen busstrook is. Daar heb je dan ook geen voordeel. Je kan er misschien een aantal mensen verleiden, maar een revolutie gaat het niet ontketenen."

    "Bovendien wijzen studies uit dat het weggehaalde verkeer snel opnieuw wordt aangevuld door mensen die via kleinere wegen reden en terug overschakelen op de snelweg."

    "Inpassen in coherent beleid"

    Beeckman denkt dus niet dat de files zullen verminderen, zeker niet als dit een losstaande maatregel zou zijn. "Je moet het inpassen in een coherent beleid, met een duidelijke visie. Stel nu dat je het in Vlaanderen zou toelaten, maar dan in Brussel niet bijvoorbeeld. Dat zou tot verwarring bij de weggebruikers leiden." Hij verwijst naar het voorbeeld van de fietsostrades om meer pendelaars over te laten schakelen op de fiets. Op sommige plaatsen zullen de Vlaamse en de Brusselse fietssnelwegen naadloos op elkaar aansluiten.

    Maar het voorstel meteen afschieten vindt Beeckman ook jammer. "Je zou kunnen onderzoeken welke voordelen het juist kan opleveren, bijvoorbeeld aan de hand van een proeftraject. Dat kan veel informatie geven over reistijden, doorstroming en mogelijke problemen. Er zijn ook de voorbeelden uit het buitenland waar je uit kan leren."