Meest recent

    Saudi's komen dan toch niet naar Antwerpse haven

    De omstreden Saudische mega-investering van 3,7 miljard euro die 900 jobs zou creëren in de Antwerpse haven, gaat niet door. Het havenbestuur moet op zoek naar een nieuwe investeerder. Dat schrijft De Standaard. Volgens Fernand Huts van Katoennatie was het hele project zelfs "fake" en een excuus om het Saeftinghedok uit te graven.
    GHA
    De Churchillsite in de Antwerpse haven

    Het Antwerpse havenbestuur kondigde twee jaar geleden met grote trom de komst aan van een gigantische fabriek voor de recyclage van kunststofafval tot chemiegrondstoffen. Maar het omstreden project gaat uiteindelijk dus niet door. De reservering van de vroegere Opel-site, waar het project zou verrijzen, wordt immers geschrapt, nadat de Saudische initiatiefnemer, Energy Recovery Systems (ERS), op 17 april had bekendgemaakt meer tijd nodig te hebben. ERS probeert de schijn nog wel op te houden. Het liet aan de Antwerpse haven weten voort te blijven werken aan zijn project.

    Het bedrijf liet vorige week weten dat het binnen de gestelde tijd niet aan de gestelde voorwaarden kan voldoen. Volgens schepen Van Peel gaat het om financiële en technische voorwaarden, garanties dat de afvalstromen regelmatig naar Antwerpen kunnen komen en dat de technologie goed werkt. Het havenbestuur besliste na de mededeling van ERS om de optie in te trekken.

    Speelde heisa over Saudi-Arabië een rol?

    De kans is erg groot dat de raad van bestuur van de Antwerpse haven opgelucht reageert op de beslissing om de optie van ERS op het vroegere industrieterrein van Opel Antwerpen te schrappen. Dat heeft alles te maken met de grote verontwaardiging over de Belgische goedkeuring van het Saudische lidmaatschap van de Vrouwenrechtencommissie van de Verenigde Naties, aldus de krant. Maar Van Peel stelt dat de haven zich niet door zulke overwegingen laat leiden bij dergelijke belangrijke dossiers.

    Van Peel vindt het jammer dat ERS niet naar Antwerpen komt, "maar het was het bedrijf dat zegt dat het niet aan de voorwaarden die het havenbedrijf heeft opgelegd kan tegemoet komen". Voor de schepen moet men echter geduld hebben om grote vissen binnen te halen.

    De raad van bestuur zal maandag opnieuw een nieuwe openbare aanbesteding uitschrijven. ERS kan hierop opnieuw inschrijven, zo stelde Marc Van Peel nog. De prioriteit blijft om een grote industriële investeerde aan te trekken. "Als we beslist hadden het terrein de verkavelen in kleine concessies voor bedrijven in de logistieke sector, dan waren we al vertrokken", meent de CD&V-schepen.

    "Blijven zoeken naar investeerder"

    Het Havenbedrijf bevestigt dat er snel een nieuwe  bevraging komt voor de Churchillsite. "Het uitgangspunt van deze zoektocht blijft het aantrekken van een industriële investeerder die kan zorgen voor een hoge mate van tewerkstelling en toegevoegde waarde", klinkt het. "Aangezien de voormalige fabrieksgebouwen op deze site al geruime tijd leeg staan en daardoor een ideale trekpleister vormen voor vandalisme, diefstallen en inbraken, heeft het Havenbedrijf recent beslist om de bedrijfsruimtes te laten slopen. Als alles volgens plan verloopt, zal eind dit jaar gestart worden met de sloopwerken die ongeveer een jaar in beslag zullen nemen."

    Fernand Huts: "fake project om Saeftinghedok te graven"

    Volgens Fernand Huts, CEO van Katoennatie, was het hele project van ERS in Antwerpen niets anders dan "een show die verkocht werd" en een "fake project". Het Saudische bedrijf ERS bestaat zelfs niet, zegt Huts.

    Nog aldus Huts wist voormalig havenbaas Eddy Bruyninckx heel goed dat er van het megaproject niets in huis zou komen en was het een excuus om het Delwaidedok te liquideren en het Saeftinghedok te bouwen.

    Hoe dan ook is de website van ERS erg beperkt met zeer weinig informatie en dan nog enkel in het Engels.

    Huts: "Saeftinghedok was de geheime agenda"