Meest recent

    Vijf krijgt boete van 3.000 euro voor publireportage Albert Heijn

    De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) legt Vijf een boete op van 3.000 euro omdat de zender het Mediadecreet heeft geschonden. Vijf zond een publireportage uit van Albert Heijn die niet aan de voorwaarden voldoet.

    Het Mediadecreet bepaalt dat het aandeel van televisiereclame- en telewinkelspots per klokuur niet meer dan 20 procent mag bedragen. Publireportages vallen niet onder die 20 procent. Voorwaarde is echter wel dat het accent in de reportage ligt op redactionele en informatieve inhoud.

    In de publireportage over Albert Heijn ontbreekt de informatieve inhoud volledig, zegt de VRM. Volgens de mediaregulator worden in de desbetreffende uitzending in hoofdzaak sfeerbeelden geschetst. De kijker krijgt geen informatie over de producten van de adverteerder of over hoe men met bepaalde ingredi├źnten bepaalde gerechten kan maken.

    De VRM is dan ook van oordeel dat de reportage beschouwd moet worden als reclamespot en dus onder de uurlimiet valt. "De VRM stelt vast dat Vijf op deze wijze 13 minuten en 55 seconden aan reclame besteedt tussen 19 uur en 20 uur, waardoor het maximaal toegelaten percentage zendtijd van 20 procent voor reclame- en telewinkelspots ruimschoots werd overschreden."

    Omdat dit volgens de VRM een zeer ernstige inbreuk is krijgt Vijf een boete van 3.000 euro.