Meest recent

    "Een vrouw in bikini is niet per se denigrerend voor alle vrouwen"

    Enkele Vlaamse feministen begrijpen niet waarom de reclameaffiche met "Temptation island"-verleidster Pommeline in bikini heisa veroorzaakt. "Er is inderdaad geen link met de activiteiten van de gokwebsite, maar niet elke vrouw in bikini is denigrerend voor alle vrouwen."

    De nieuwste affiche van de onlinegokwebsite starcasino.be heeft al wat heisa veroorzaakt. De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) oordeelde gisterenavond dat de campagne "denigrerend is voor de vrouw", vooral omdat Pommeline - u kent ze wel, een van de verleidsters uit "Temptation island" - er in bikini op staat. De JEP benadrukt ook dat er geen link is tussen het model en de activiteiten van de adverteerder. En daardoor wordt de vrouw hier als "lustobject" gebruikt, zo klinkt het. 

    Geen groot probleem

    "Ik had de affiche al enkele dagen geleden gezien", zegt Evelien Chiau. Zij is schrijfster en omschrijft zichzelf als een feministe. "Ik ben zeker geen fan van de campagne, want het is vrij goedkoop, maar ik zag er ook niet echt een groot probleem in. Dit is niet de eerste affiche waarbij een vrouw in bikini te zien is. Als we deze affiche gaan verbieden, komen er volgende week wel weer andere."

    Een zelfde geluid is te horen bij Ingrid Verbanck, eveneens feministe en hevige Twitteraar onder de naam WendyKroy. "De seksuele toespeling ontgaat mij hier een beetje. Deze affiche verbieden, vind ik maar een vreemd signaal. Een vrouw in bikini is niet per se denigrerend voor alle vrouwen. Dit is niet vrouwonvriendelijk. En als het dat wel zou zijn, dan zijn er andere manieren om dit soort seksisme te bestrijden." Ze verwijst onder meer naar de actie in Nederland waarbij consumenten aan adverteerders vragen om op bepaalde sites niet meer te adverteren. "Dat is een krachtiger signaal."

    Beide vrouwen hadden meer problemen met de affiche van vorig jaar, waarbij Lesley-Ann Poppe de "dubbele bonussen" van de gokwebsite promootte. Ook die kreeg commentaar van de JEP. "Daar was de dubbele bodem (de bonussen die verwijzen naar de borsten, nvdr.) veel duidelijker", zegt Verbanck.

    Druppel op hete plaat

    Volgens Chiau is het aanpakken van deze affiche "een druppel op een hete plaat". "Het probleem is veel breder en moet dus ook breder worden aangepakt. Het is niet toevallig dat het weer een jonge, blonde en slanke vrouw is. Dat blijft nog steeds de standaard. Aan jonge meisjes geven we zo het idee dat dat de definitie is van schoonheid, maar dat is niet waar. Al moeten we opletten dat we de klepel niet volledig de andere kant laten uitgaan. Ook magere meisjes zijn mooi."

    "Pommeline is inderdaad een jonge en slanke vrouw, maar met haar tattoos behoort ze niet tot het standaard schoonheidsideaal dat we vaak zien bij kledingreclame", reageert Verbanck. "Net als Lesley-Ann Poppe weet ze trouwens maar al te goed waarom ze wordt gecast. Als zij daarmee geld willen verdienen, moet er niemand zeggen dat dat niet mag."