Meest recent

    Delta zegt sorry nadat gezin met peuters van vlucht werd gezet

    Een Amerikaans gezin met twee jonge kinderen is door luchtvaartmaatschappij Delta Air Lines uit een vliegtuig gezet. Het vliegtuig was overboekt en de vader weigerde de stoel die hij voor zijn peuter gebruikte, af te staan. Delta heeft zich intussen verontschuldigd en zal de familie vergoeden.
    Copyright 2016 The Associated Press. All rights reserved.

    Het incident gebeurde op een vlucht van Maui (Hawaii) naar Los Angeles op 23 april, maar raakte pas bekend toen er enkele dagen geleden een filmpje van gepost werd op YouTube. Het filmpje (zie ook hieronder) is intussen al meer dan 2,8 miljoen keer bekeken.

    In het filmpje is te zien hoe Brian Schear uitlegt dat een stoel, die oorspronkelijk geboekt was voor zijn 18-jarige zoon, nu gebruikt wordt om zijn 2-jarige peuter in een veiligheidszitje te kunnen laten slapen. De 18-jarige zoon had een eerdere vlucht genomen. Volgens een cabinemedewerker mocht de peuter niet op de stoel zitten omdat die geboekt was op naam van de oudste zoon. De vader legt uit dat de peuter op de heenvlucht niet kon slapen op de schoot van zijn moeder en dat er daarom beslist was om de stoel van de oudste zoon te gebruiken voor de jongste en een ticket voor een andere vlucht te kopen voor de oudste zoon. 

    Ook in de veiligheidsvoorschriften van Delta staat dat het best is dat kinderen onder 2 jaar in een veiligheidszitje zitten, al mag het kind ook op de schoot van een ouder zitten.

    In dit geval leidde de discussie ertoe dat het hele gezin het vliegtuig moest verlaten. "Het vliegtuig gaat niet vertrekken... we kunnen hier de hele nacht blijven als dat is wat jullie willen", is te horen in het filmpje. Wanneer de vader daarop antwoordt dat hij nergens naartoe kan, krijgt hij te horen: "Jullie staan er alleen voor."

    Nadat de familie Schear uit het vliegtuig gezet werd, konden vier andere mensen met een ticket voor dezelfde vlucht hun stoelen innemen. De familie Schear klaagt het feit aan dat het vliegtuig overboekt was. 

    Delta: "Verontschuldigen ons voor ongelukkige ervaring"

    Donderdagavond, een dag nadat de video van het incident online gezet was, heeft Delta een mededeling verspreid. "We verontschuldigen ons voor de ongelukkige ervaring die onze klanten hadden en we hebben contact met hen opgenomen om hun reis terug te betalen en een bijkomende compensatie te geven. Delta wil steeds samenwerken met zijn klanten om oplossingen te vinden voor hun reisproblemen. In dit geval is dat niet gebeurd en daar verontschuldigen wij ons voor."

    Enkele weken geleden kwam ook United Airlines al negatief in het nieuws nadat een passagier hardhandig van het vliegtuig werd gehaald omdat er een overboeking was. Bij dat incident raakte de passagier, dokter David Dao, zelfs gewond. Ook hier heeft de luchtvaartmaatschappij intussen een financiële regeling getroffen met de klant, waardoor een eventuele rechtszaak van de baan is.