Meest recent

    Is er nog een toekomst voor Bombardier in Brugge?

    Is er nog een toekomst voor Bombardier in Brugge? Dat is de vraag die opduikt nu de trein- en tramconstructeur 160 banen, een derde van het totale aantal, wil schrappen in Brugge. Volgens VRT-journalist Steven Dierckx leeft de vrees bij het personeel dat de fabriek op termijn gesloten zal worden, maar het blijft afwachten.

    Op de bijzondere ondernemingsraad bij Bombardier kwam de Europese directie vanochtend uitleg geven over de toekomstplannen van de vestiging in Brugge. Bombardier wil 160 banen schrappen: het gaat om 90 arbeiders en 70 bedienden. Daarnaast worden ook 40 tijdelijke contracten niet verlengd. 

    De directie van Bombardier spreekt in een persbericht over een wijziging van de organisatiestructuur naar "een meer kostenefficiënte set-up". Het bedrijf start nu het consultatieproces en zal pas in een latere fase meer details kunnen geven, klinkt het nog. De plannen zijn volgens het bedrijf "essentieel" om de toekomst van de site te verzekeren en de nodige concurrentiekracht te herwinnen.

    Komt de aankondiging in Brugge nog als een verrassing?

    "Niet echt", zegt Steven Dierckx. "Ruim een maand geleden hield Bombardier al een Europese ondernemingsraad. Daar was al gezegd dat de fabriek in Brugge op termijn geen trein- en tramstellen helemaal zou bouwen, maar alleen zou instaan voor de eindassemblage. Een deel van de productie, en ook van de ondersteunende diensten, verhuizen naar Frankrijk en Tsjechië."

    De vakbonden vreesden dat de helft van de werknemers hun baan zouden verliezen. "Met wat we nu weten, is het iets minder", zegt Dierckx. "Maar het is wel de zoveelste afslanking op rij in Brugge, waar nog een kleine 500 mensen werken."

    Heeft de fabriek in Brugge nog een toekomst?

    Bombardier in Brugge zal voortaan worden aangestuurd vanuit Crespin in Frankrijk. "Als je alleen eindassemblage doet, dan wordt die fabriek hier erg kwetsbaar", legt Dierckx uit. "Als er nog nieuwe afslankingen volgen en ontslagen moeten vallen binnen de grotere groep Bombardier, dan dreigt de druk toch groot te worden om de fabriek hier helemaal te sluiten. Da's afwachten, maar de vrees leeft in elk geval dat dit een aflopend verhaal is hier in Brugge."

    Chris De Nijs: "Dit is het begin van het echte einde"

    Brugse burgemeester: "Vlaamse en federale regering hebben te weinig gedaan"