Meest recent

    Waarom niet alle moslima’s de ‘catwalk’-hoofddoek waarderen

    Het is een modetrend geworden: grote westerse modemerken die een kledinglijn ontwikkelen voor moslima’s. Toch krijgt de hoofddoek in reclamecampagnes en op socialemediakanalen internationaal ook veel kritiek te verduren, niet het minst van moslima's zelf.

    Grote westerse modemerken zoals Dolce and Gabbana, H&M en Nike plaatsten vrouwen, die een traditionele hoofddoek dragen, al eens centraal in hun reclamecampagne. Zo kondigde het Amerikaanse sportmerk Nike onlangs de lancering aan van de sporthoofddoek voor vrouwelijke moslimsporters, de Nike Pro Hijab.

    Hoewel zo’n modecampagnes goed ontvangen worden bij het grote publiek, krijgen ze ook kritiek te verduren van sommige moslima’s. “De manier waarop grote multinationals de hoofddoek weergeven is té marketinggericht en focust te weinig op de religieuze betekenis”, vertelt de Amerikaanse journaliste Tasbeeh Herwees aan de BBC.

    Make-up tutorials voor moslima’s

    Daarnaast krijgen ook modeblogsters, die make-uptutorials maken voor moslima’s met een hoofddoek, internationaal veel kritiek te verduren. Zo gaan sommige islamitische feministes niet akkoord met de manier waarop vrouwen worden aangesproken, voornamelijk in landen waar de hoofddoek verplicht is. Masih Alinejad is een Iraanse journaliste en activiste die de Facebookpagina “My stealthy freedom" oprichtte. Op dat onlinemediakanaal toont ze Iraanse vrouwen hoe ze zich kunnen kleden zonder hoofddoek, tegen de officiële kledingvoorschriften van het land in.

    “Bovendien denk ik dat ook westerse media de hoofddoekendiscussie te veel willen normaliseren. Ze richten zich tot vrouwelijke moslima’s in het westen, maar ze vergeten dat er miljoenen vrouwen zijn in moslimlanden die verplicht worden een hoofddoek te dragen”, vertelt Alinejad aan de BBC. “Als je de hoofddoek wil aanbrengen als een symbool van vrijheid, denk dan eerst aan al die meisjes en vrouwen die, tegen hun wil in, verplicht worden hem te dragen”, aldus nog de journaliste.

    “Iedereen heeft een rolmodel nodig”

    De Vlaamse Soukaïna Karmoud (23) begrijpt al de heisa niet. Met haar YouTube-kanaal “BeautySultana” bereikt ze momenteel 6.354 volgers en geeft ze advies over de nieuwste mode- en make-uptrends. “Vrouwen beslissen zelf of ze een hoofddoek dragen of niet. De doelgroep van westerse moslima’s die er bovendien bewust voor kiest zich traditioneel te kleden, moet ook benaderd worden. Ook die meisjes en vrouwen hebben een rolmodel nodig om naar op te kijken”, aldus Soukaïna.

    De sterk opkomende modecampagnes van grote merken, wat volgens sommigen wordt bestempeld als té marketinggericht, vindt Soukaïna net een gunstige evolutie. “Ook als ik sport wil ik er goed uitzien, een sporthoofddoek bijvoorbeeld biedt de ultieme oplossing.”