Meest recent

    Facebook zou volgende maand al eigen "tv-programma's" lanceren

    Kijken we binnenkort tv op Facebook? Dat zou best kunnen, want volgens de Amerikaanse nieuwssite Business Insider zal de sociaalnetwerksite volgende maand al zijn eerste "tv-series" lanceren. Dat schrijft Business Insider op basis van bronnen bij Facebook, maar het bedrijf zelf heeft het bericht nog niet bevestigd.

    Business Insider citeert verschillende bronnen die op de hoogte zouden zijn van de plannen van Facebook. Daaruit blijkt dat Facebook al heel binnenkort met "tv-series" op de proppen zal komen.

    Half juni zou Facebook zijn programma's willen lanceren. Op dat moment, 17 juni om precies te zijn, gaat in Cannes het prestigieuze reclamefestival van start. Mogelijk wil Facebook zijn nieuws daar voorstellen.

    Facebook zou al een aantal programma's klaar hebben. Eén type bestaat uit korte filmpjes van 5 tot 10 minuten. Het andere type is vergelijkbaar met de klassieke tv-aflevering die ongeveer een half uur duurt. Daarnaast zou al groen licht zijn gegeven voor een heleboel nieuwe programma's. De ambities zijn niet gering. Netflix-successerie "House of Cards" wordt genoemd als een van de inspiratiebronnen. 

    Jongeren en adverteerders

    Waarom begeeft Facebook zich op dit nieuwe terrein? Het wil zo meer greep krijgen op wat er op de site verschijnt. Nu is dat in essentie user-generated content, content die door de gebruikers online wordt gezet. Facebook wil daar professioneel geproduceerde video aan toevoegen.

    Facebook mikt vooral op jongeren. Eén genre dat het wil aanboren, is een reeks voor tieners. Zo wil Facebook de concurrentiegaan aan met Amazon, YouTube en vooral Snapchat. "Ze zijn geobsedeerd door Snapchat", zegt een van de bronnen die Business Insider aan het woord laat. Niet alleen reeksen voor tieners, maar ook sport zou op termijn prominent aanwezig moeten zijn op Facebook.

    Vanzelfsprekend dient het video-platform in de eerste plaats om adverteerders aan te trekken. Het zou de bedoeling zijn om de tv-programma's halfweg te onderbreken door reclame.