Meest recent

    Koen Vanmechelen pakt uit met kippenkunstwerk van 40 ton in Venetië

    Nog tot november staat het kunstwerk "Protected paradise" van Koen Vanmechelen in de tuin van het Palazzo Franchetti in Venetië in het kader van de Biënnale. De sculptuur weegt 40 ton, is 12 meter hoog en stelt een kippenklauw en eieren voor, het handelsmerk van de Vlaamse kunstenaar.

    Vlaanderen drukt zijn stempel op 57e editie van de Biënnale van Venetië, zo lijkt het wel. Naast de officiële inzending van Dirk Braeckman en Eva Wittocx voor het Belgisch paviljoen, heeft ook Vanmechelen een ware publiekstrekker in de dogenstad neergepoot.

    Het kunstwerk heet "Protected paradise" en staat nog tot november in de tuin van het Palazzo Franchetti, naast het Canal Grande aan de Accademia Brug. Het bestaat uit verschillende materialen en rust op een zee van brokken blauw glas.

    Boven het gebroken glas ligt een immens ei van marmer en enkele meters hoger zweeft een even groot ei van fiberglass. Daartussen hangt een grote kippenklauw die op enkele boomstronken rust. Stellingen van recyclagemateriaal ondersteunen het geheel. "Die stelling is uit nieuw materiaal vervaardigd", zegt Vanmchelen. "Het afvalverwerkingdbedrijf ECO-oh! bouwde de kooi met staal versterkte profielen."

    "Het was voor ons bedrijf een hele uitdaging om dit profiel te maken", zegt zaakvoerder Koen Verhaert van Eco-oh! . "Het profiel dat we hier moesten afleveren, verschilt nogal wat van de paletten en compostbakken die we normaal maken."

    "De kip is de T-Rex, het begin van alle leven"

    "Protected paradise" weegt meer dan 40.000 kilo. De kooi is 9 meter hoog en bevat 800 kilo gemengde plastics of het jaarverbruik van 100 landgenoten. Het marmeren ei weegt 12.000 kilo en de bronzen kippenklauw 9.000 kilo. Koen Vanmechelen kiest bewust voor een kooi in gerecycleerd plastic om zo zijn respect voor de natuur te tonen.

    En de kip is en blijft bij Vanmechelen het symbool bij uitstek van het leven. "De kip is de T-Rex. Het begin van alle leven", aldus Vanmechelen. "Mijn collega Ai Wei-Wei was gisteren nog op bezoek en vond mijn werk een belangrijk statement. "Natuur is een mensenrecht", zei Wei-Wei. Dat wordt hier mooi tot uitdrukking gebracht."

    Maar het beeld geeft ook aan dat dit leven in deze moeilijke tijden moet beschermd worden, vandaar de constructie met recyclagemateriaal er omheen. "En voor die bescherming doe ik een beroep op de nieuwste technologie", zegt Vanmechelen. "Ook dat kadert in een traditie in de kunstwereld: kunstenaars gebruiken de nieuwste technieken om oude waarheden te blijven verkondigen. "

    "Protected paradise" doet de toeschouwers in elk geval nadenken over hoe ze meer in harmonie met de natuur kunnen leven.