Meest recent

    Songfestival laatste uitzending Israëlische zender Channel 1, Netanyahu wil omroep hervormen

    De 62e editie van het Eurovisiesongfestival, gisteravond, was meteen ook de laatste uitzending van Channel 1, de nieuws- en entertainmentzender van de Israëlische openbare omroep. De sluiting van de zender maakt deel uit van een hervormingsplan van de regering-Netanyahu, waarbij de Israel Broadcasting Authority wordt vervangen door een nieuwe openbare omroep die Kan zal heten.

    Rond 1.45 uur vorige nacht ging Channel 1 op zwart. Er verscheen een pancarte met de melding "Onze uitzending is beëindigd: 1968-2017".

    Tijdens de toekenning van de punten voor het Songfestival had woordvoerder Ofer Nahson emotioneel afscheid genomen. "Dit is IBA Channel 1 vanuit Jeruzalem. De afgelopen 44 jaar heeft Israël deelgenomen aan het Eurovisiesongfestival en het ook drie keer gewonnen. Vanavond is onze laatste avond." Of Israël volgend jaar nog meedoet aan het Songfestival is nog niet duidelijk.

    De beslissing om Channel 1 te sluiten maakt deel uit van de plannen van de regering om de openbare omroep te hervormen. Volgende week wordt een nieuwe publieke zender opgestart.

    Hervorming of schandvlek?

    Critici uit de oppositie en de media verdenken Netanyahu ervan dat hij de openbare omroep eigenlijk aan banden wil leggen omdat die zich te kritisch zou opstellen. "Dit is een schandvlek voor de regering", zei presentator Ya'akov Ahimeir aan de krant Times of Israël. Ahimeir was jarenlang presentator van het nieuwsprogramma Mabat, dat eerder deze week al voor de laatste keer werd uitgezonden. Opvallend: de nieuwe zender die in de plaats komt van Channel 1 krijgt geen nieuwsredactie.

    De gebeurtenissen doen denken aan wat de Griekse openbare omroep ERT in 2013 overkwam. Toen sloot de rechtse regering van premier Antonis Samaras de ERT als onderdeel van het draconische besparingsprogramma om de openbare financiën weer op orde te krijgen. Er kwam een nieuwe zender zonder nieuwsredactie, maar in 2015 draaide de linkse regering van premier Alexis Tsipras de beslissing van Samaras terug en richtte ze de ERT opnieuw op.