Meest recent

    Airfarming: ondernemers verkopen frisse berglucht in spuitbussen

    Het is een opkomende trend in het ondernemerslandschap, gebaseerd op een eenvoudig idee: "airfarmers" verzamelen frisse en gezonde lucht in een spuitbus, en verkopen die in landen die dagelijks worden geconfronteerd met zware luchtvervuiling, zoals China en India. Daarnaast worden ook modieuze mondmaskers, als bescherming tegen fijn stof, steeds meer aan het grote publiek verkocht.
    Twitter: Vitality Air

    Enkele slimme ondernemers slagen erin om profijt te halen uit de wereldwijde luchtvervuiling. Zo hebben ze sinds enkele jaren een handel opgezet, gebaseerd op een simpel idee: airfarming. Bij airfarming verzamelen de ondernemers heldere lucht die ze dan doorverkopen in sterk vervuilde landen.

    Zo verzamelt het bedrijf Vitality Air, in de Canadese stad Edmonton, Canadese berglucht. Het bedrijfje werd opgericht door de Canadees Moses Lam. Hij reist regelmatig naar de Rocky Mountains in West-Canada voor schone, verse berglucht, die hij vervolgens samenperst in grote spuitbussen en online verkoopt. Die spuitbussen bevatten 160 "teugen" lucht die kunnen worden ingeademd met behulp van een speciaal gezichtsmasker over neus en mond.

    Het lijkt een absurd idee, maar volgens "airfarmer" Moses is het een gat in de markt. "Onze afzetmarkten zijn landen die geconfronteerd worden met een grote luchtverontreiniging, waar mensen letterlijk flauwvallen van de vervuilde lucht. "Wij leveren dus een behoefte die in China en India niet voorhanden is", vertelt Moses aan de BBC.

    Moses verkoopt nu 10.000 flessen per maand voor 24 dollar in China, en hoopt dat ooit naar 40.000 flessen te kunnen opdrijven. Sinds kort levert hij ook aan India, waar hij maandelijks ook 10.000 flessen hoopt te verkopen.

    Bewustzijn creëren voor milieuproblematiek

    Vitality Air is niet het enige bedrijfje dat zich bezighoudt met het verzamelen van gezonde lucht. Ook de Britse ondernemer Leo Watts verkoopt frisse lucht van het Britse platteland voor een bedrag van 103 dollar per fles. Hij verkocht de flessen oorspronkelijk als kunstwerk, maar door de voortdurende toename van de luchtvervuiling wereldwijd, richtte hij het bedrijfje Aethaer om meer bewustzijn te creëren rond de milieuproblematiek. De winst die Watts maakt, herinvesteert hij in de productie van eenvoudige en goedkope mondmaskers.

    Modieuze mondmaskers

    Het verkopen van spuitbussen, gevuld met verse lucht, is niet de enige manier hoe ondernemers proberen in te spelen op de problematiek rond luchtvervuiling, ook mondmaskers worden nu aangepast aan de noden van het publiek. 

    De Zweedse ondernemers Fredrik Kempe en Alexander Hjertström brengen met hun start-up Airinum namelijk kleurrijke, modieuze mondmaskers op de markt die volgens hen veel efficiënter zijn tegen fijn stof en bacteriën, dan diegene die we nu in het Chinese straatbeeld zien. De beschermingsmaskers bestaan uit drie absorberende filterlaagjes die er elk voor zorgen dat de gebruiker geen fijn stof of smog inademt. De kostprijs per stuk varieert van zo'n 66 tot 75 dollar.

    De vraag naar trendy mondmaskers neemt volgens Kempe en Hjertström toe, maar hebben ze nu ook echt een beschermende functie? De Londense professor Benjamin Barratt betwijfelt het en stelt de functie van zo'n designmaskers in vraag. "We moeten zo'n mondmaskers heel lang dragen alvorens ze ook echt een effect teweegbrengen. Als ze bovendien niet genoeg aansluiten op het gezicht, verliezen ze hun filterende functie", aldus Barratt.

    Er sterven wereldwijd tussen de 5.5 en 7 miljoen mensen aan de gevolgen van luchtvervuiling. Vooral de steden in China en India scoren slecht, want zij zijn verantwoordelijk voor maar liefst 3 miljoen van die slachtoffers. In China zijn het vooral zwarte koolstofdeeltjes die de atmosfeer en luchtkwaliteit verdoezelen, India heeft dan weer af te rekenen met ozonsmog.