Meest recent

    Een op de vier gecontroleerde vrachtwagens fraudeerde met rusttijden

    De federale wegpolitie heeft vandaag een grootscheepse controle gehouden op zwaar vervoer. Samen met experts uit Polen, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Denemarken en Ierland, werden vrachtwagens gecontroleerd op manipulaties van het tachograafapparaat, dat de rij- en rusttijden registreert. Bij één op vier van de gecontroleerde trucks bleek er inderdaad sprake van fraude.

    "De geïntegreerde politie beschouwt de controles op zwaar vervoer als een belangrijk aandachtspunt in België", zegt Koen Ricour, directeur van de federale wegpolitie. "De tachograaf is een toestel dat de rij- en rusttijden registreert, en fraude met dit apparaat vormt een groot risico voor de verkeersveiligheid. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld het ABS-remsysteem en de snelheidsbegrenzer wegvallen. Het spreekt voor zich dat dit zware gevolgen kan hebben voor de weggebruikers, een vrachtwagen staat immers niet zo snel stil en ongevallen met zwaar vervoer leiden niet alleen ernstig lichamelijk letsel of doden, maar veelal ook tot zwaar economische gevolgen door de files die dit met zich meebrengt."

    Een ander voorbeeld van fraude is het gebruik van magneten of andere onderbrekers van de tachograaf, waardoor er zogenaamd "rust" geregistreerd wordt in plaats van "rijtijd". Chauffeurs die hierdoor teveel uren rijden en bijgevolg niet op tijd hun rust nemen, lopen het risico in slaap te vallen achter het stuur, met alle gevolgen van dien, aldus de directeur.

    De grootscheepse controleactie van dinsdag gebeurt in samenwerking met experts uit Polen, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Denemarken en Ierland. "Die samenwerking zorgt ervoor dat kennis en goede praktijken worden uitgewisseld, waardoor de buitenlandse collega's up to date blijven rond de laatste nieuwe fraudetechnieken. De experts leren elkaar de laatste nieuwe technieken om de tachograaf te omzeilen."

    "Onveilig en concurrentievervalsing"

    Bij de controle dinsdag betrapte de politie drie vrachtwagens die rondreden met een magneet en drie met een ander systeem om de tachograaf te onderbreken. Die werden naar een garage gebracht om de bewuste toestelletjes te laten verwijderen. Hetzelfde gebeurde met drie andere vrachtwagens die rondreden met een systeem waardoor het leek alsof ze minder stikstofdioxide uitstootten.

    "Dergelijke controles zijn uitermate belangrijk, zeker voor een land als België waar we veel zwaar vrachtvervoer hebben", zegt staatssecretaris voor Bestrijding van Sociale Fraude Philippe De Backer (Open VLD). "De resultaten van deze controle tonen dat nogmaals aan. Niet alleen de verkeersveiligheid komt in gevaar door dergelijke fraude, het is ook concurrentievervalsing. Eigenlijk zouden we niet alleen de zware vrachtwagens moeten controleren maar ook de lichtere en de bestelwagens. Helaas zijn die niet uitgerust met een tachograaf. Dat is een probleem dat op Europees vlak moet aangepakt worden."

    Vanaf 2019 worden de controles op de rij- en rusttijden nog verscherpt, aldus de staatssecretaris. "Vanaf dan moeten de tachografen immers ook uitgerust worden met een GPS. Dan kunnen we controleren of de rij- en rusttijden overeenkomen met de afgelegde route."