Meest recent

    Krijgt president Trump een geluidsboete als hij volgende week naar Brussel komt?

    Het bezoek op 25 mei van de Amerikaanse president Donald Trump aan Brussel leidt mogelijk tot een overtreding van de geluidsboetes, zo is te horen in luchtvaartkringen.

    Het vliegtuig waarmee de president van de Verenigde Staten zich op buitenlandse reizen verplaatst en dus ook volgende week naar Brussel komt is de Air Force One, de roepletters voor elk vliegtuig van de Amerikaanse luchtmacht met de Amerikaanse president aan boord.

    Maar eigenlijk gaat het om een Boeing VC-25 of een gemodificeerde versie van de Boeing 747-200. De presidentiële vloot telt twee dergelijke toestellen.

    De Boeing 747-200 is het op één na oudste type van die legendarische Jumbo Jet en dus behoorlijk lawaaierig. Vorige week nog raakte bekend dat twee cargomaatschappijen, het Chinese Yangtze River Express en het Slovaakse Air Cargo Global, de luchthaven Zaventem verlaten omwille van de geluidsboetes.

    Die twee maatschappijen vliegen wel elk met de meer moderne Boeing 747-400. Dat is ook het toesteltype waarmee het Britse Magma Aviation op Brussels Airport vliegt. En ook die maatschappij heeft aangekondigd te willen vertrekken vanwege de dreigende geluidsboetes.

    Meer lawaai

    De presidentiële Boeing 747-200 of VC-25 die plaats biedt aan 70 personen produceert flink wat meer lawaai van de recenter gebouwde B747-400’s.

    De Amerikaanse luchtmacht heeft eerder al beslist om de twee huidige, verouderde Boeing 747-200’s in 2018 te vervangen door twee Boeings 747-8’s, de moderne en geluidsvriendelijkere versie van de Jumbo Jet.

    Rond de luchthaven staan momenteel 21 geluidsmeetposten, waarvan 9 in Brussel, die al het omgevingsgeluid meten, en daaruit het geluid van vliegtuigen filteren. Eén vliegtuig kan dus verschillende geluidsboetes krijgen. En dat kan ook zo zijn bij het vertrek van Air Force One wanneer die door de op dat moment heersende windrichting boven Brussel wordt gestuurd.

    Het Brussels Gewest is immers opgedeeld in drie geluidszones (0, 1 en 2) waar telkens een andere norm geldt. Hoe dichter een zone bij de luchthaven ligt, hoe meer geluid vliegtuigen er mogen maken.
    De Brusselse geluidsnormen, zonder tolerantiedrempel, verschillen overdag (7 uur tot 23 uur) en 's nachts (23 uur tot 7 uur).

    De boetes voor geluidsovertredingen variëren van 1.250 tot 62.000 euro. In de meeste gevallen schommelt het bedrag tussen de 5.000 en 9.500 euro.