Topman Brussels Airport: "Nachtvluchten aanpakken is geen taboe"

Brussels Airport staat open voor alle mogelijke discussies om tot een oplossing te komen voor de geluidshinder die de luchthaven veroorzaakt. Daarbij zijn ook maatregelen denkbaar inzake nachtvluchten of tussen 6 en 7 uur 's ochtends, wanneer heel wat passagiersvluchten vertrekken. Dat heeft Arnaud Feist, de topman van Brussels Airport, gezegd bij de voorstelling van de jaarcijfers van Brussels Airport.

"We hebben al meermaals meegedeeld dat we bereid zijn te praten over oplossingen die ook de inwoners van Brussel dienen", stelde Feist. "Maar ik ben een beetje verbaasd dat we tot nu toe nog geen reactie kregen." Voor de topman staan alle pistes open. "Het is niet het aantal nachtvluchten dat een probleem is, maar wel het aantal decibels dat ze veroorzaken", stelde Feist. "Ik ben bereid daarover te praten. Ook tussen 6 en 7 uur 's ochtends kunnen misschien zaken gedaan worden die de inwoners van Brussel ten goede komen." Over welke maatregelen het precies zou kunnen gaan, wilde Feist niet zeggen.

Belangrijk voor de topman is dat de maatregelen kaderen in een globale oplossing voor de luchthaven. Voor "een reeks kleine maatregelen" past hij. De huidige toestand, waarbij het Brussels gewest pv's opstelt voor geluidsoverlast, maar de boetes pas binnen anderhalf tot twee jaar int, "creëert meer onzekerheid dan iets anders", stelde Feist nog. "Luchtvaartmaatschappijen krijgen een pv, maar ze kennen de hoogte van de boete niet. Die kan gaan van 600 tot 60.000 euro. Ze bellen me om te vragen welk bedrag ze in hun boeken moeten schrijven."

"We zijn bereid een constructieve dialoog aan te gaan met alle betrokken partijen om te komen tot een compromis waarbij de luchthaven kan groeien en de impact op de omwonenden vermindert", besloot Feist.

Aanslagen hebben impact op jaarresultaten

De aanslagen van 22 maart op Brussels Airport hebben zich ook laten voelen in de jaarresultaten van de luchthaven. De impact bedroeg 90 miljoen euro, waarvan de luchthaven 50 miljoen via de verzekeringen kon recupereren.

Brussels Airport vervoerde vorig jaar 21,8 miljoen passagiers, 7 procent minder dan in het recordjaar 2015. "We hadden verwacht dat de aanslagen zich vier maanden lang zouden laten voelen in de passagierscijfers, maar het waren er zes. Pas in november kwamen we weer boven het niveau van het jaar voordien uit", zegt topman Feist.

De impact op de resultaten was gelijkaardig: de omzet van Brussels Airport kwam in 2016 uit op 486 miljoen euro, 6,6 procent lager dan in 2015. De nettowinst daalde met 7 procent tot 65 miljoen euro. De grootste klap was er voor de operationele winst (-29 procent tot 143 miljoen euro), maar daar is de tussenkomst van de verzekeringen nog niet bij gerekend.

Voor 2017 toonde Feist zich redelijk optimistisch. De passagierscijfers stonden al elke maand ruim boven die van het recordjaar 2015. "We lijken op weg naar een nieuw recordjaar." Feist rekent op een totaal van minstens 24 miljoen reizigers.

Meest gelezen