Meest recent

    5 redenen waarom de zelfrijdende auto je leven zal veranderen - Frederik Debosschere

    De zelfrijdende auto - hij is er bijna - zal meer veranderen dan zonder handen kunnen rijden. Het hele stadsbeeld zal er anders uitzien en je hoeft geen eigen wagen meer te kopen. Maar ook: wat bij een nakende botsing? Wie beslist wat je wagen doet als vier kinderen onverwacht oversteken?
    opinie
    Opinie

    Frederik De Bosschere laat voor deredactie.be tweewekelijks zijn licht schijnen over verrassingen of tegenslagen in de wondere wereld van de digitale technologie. Hij is strateeg bij In The Pocket, dat strategisch en technologisch advies geeft en digitale producten bouwt voor bedrijven als Bancontact, Colruyt en Samsonite. Twitter: @vrederik.

    De auto-industrie staat aan de vooravond van haar grootste Copernicaanse revolutie sinds het pensioen van paard en kar. Naast de shift richting elektrische wagens, die al volop ingezet is, komt ook de zelfrijdende wagen om het hoekje kijken.

    Het is een antwoord op vele problemen, maar geeft tegelijk aanleiding tot evenveel vragen

    We zijn er bijna

    Mensen die mij verdenken van techno-toogpraat: zelfrijdende wagens zijn vandaag al een realiteit. Testwagens van Google en Tesla (en intussen ook de meeste ‘klassieke’ auto-fabrikanten) hebben al honderdduizenden kilometers op de teller (met een absoluut minimum aan incidenten).

    En laten we wel wezen: hedendaagse cruisecontrol- of autopiloot systemen zijn op zich al knappe staaltjes automagie. Dat soort autonomie wordt in de auto-industrie level 3 genoemd: auto en chauffeur wisselen elkaar af.

    Echte autonomie is level 4, waarbij de chauffeur zelfs geen interventie meer hoeft te doen (of level 5: dit alles, maar bij slechte weersomstandigheden met beperkte zichtbaarheid). Daar zijn we bijna.

    De vraag is dus niet of, maar wanneer zelfrijdende wagens in het straatbeeld verschijnen. Experts schatten zo’n 5 tot 10 jaar. Wat houdt ons tegen?

    Technische vragen

    Er zijn nog enkele technologische vraagstukken, die complex zijn maar binnen handbereik. Het is vooral iets waar wij ons gevoelsmatig zullen moeten ‘overzetten’. De eerste keer dat u een auto zal zien rijden zonder een persoon achter het stuur (of zelfs zonder persoon in, tout court), zal u nogal verschieten. Wacht maar tot u erin zit.

    Mensen met een geavanceerde cruise-control zullen het misschien beamen, maar aan 120 km per uur over de autostrade bollen, een voorligger op de valreep zien inschuiven, en vertrouwen dat uw auto de situatie juist inschat en net op tijd afremt: de mens heeft nog nooit zoveel vertrouwen gesteld in de machine.

    Terecht, want die machines doet het goed. Wie me niet gelooft, moet dit filmpje maar eens bekijken, waarbij een Tesla anticipeert op een crash die enkele auto’s ervoor aan het gebeuren is. Een mens plakte ertegen.

    De voordelen van zelfrijdende wagens zijn legio. Jaarlijks sterven meer dan een miljoen mensen door auto-ongevallen. 90% daarvan zijn te wijten aan een menselijke fout. Al maakt een computer nog de sporadische fout, we mogen ons opmaken voor een drastische verlaging in menselijk leed.

    Ethische vragen

    Maar: we mogen de ethische implicaties zeker niet minimaliseren. Finaal zal een computer moeten beslissen tussen leven en dood (lees: wij zullen de computer moeten programmeren).

    Om dat debat op gang te trekken, maakte MIT een test.

    Het scenario is steeds vergelijkbaar: voetgangers steken (te) laat over, de zelfrijdende auto moet kiezen tussen een dodelijke aanrijding of zichzelf te pletter rijden, met de dood van de inzittenden tot gevolg. Stokoude man in de auto, 5 kinderen op straat? Duidelijk.

    Maar wat als diezelfde man en zijn kleinkind (bovendien toekomstig Nobelprijs-winnaar) in de auto zitten, en er steekt een 10-koppig clubje van strafblad-verzamelaars over?

    Het zijn belangrijke beslissingen die we nu moeten maken. (Weetje: u zal later in een auto stappen die mogelijk geprogrammeerd is om uw gezicht tegen een vangrail te schilderen.)

    Terug naar de voordelen. Ook Moeder Aarde zal ons dankbaar zijn, want elke autonome wagen wordt sowieso elektrisch. En het mobiliteitsprobleem, vermoedelijk een van de grootste uitdagingen van onze tijd, behoort ook tot het verleden.

    Zelf rijden zonder eigen wagen

    Ho. Wacht. Het is niet omdat autonome wagens voortaan met artificieel vertrouwen kunnen bumperkleven zonder brokken, dat de Antwerpse Ring plots opklaart, denkt u misschien. Jawel, want hier komt ie: als uw volgende wagen een zelfrijdend exemplaar wordt, is de kans groot dat het niet echt úw wagen wordt.

    Automerken en vervoersbedrijven (zoals Uber) maken zich namelijk op voor een massale shift richting zelfrijdende vloten. Met 1 druk op de knop laat u zo’n zelfrijdende koets aanrukken, en u even later weer afzetten. Geen gedoe met parking noch verzekering, onderhoud noch carwash.

    Het wordt hét pronkstuk van de on-demand generatie: gebruik boven bezit; alles wanneer we het willen, maar zonder alle verantwoordelijkheden.

    Wie grauwe generische toekomstbeelden verwacht: niet elke service wordt gelijk. Afhankelijk van uw prijsklasse en noden zal u een beroep doen op een gedeelde bolide of een privévoertuig, Spartaans of comfortabel, met een wachttijd of à la minute. U kiest hoeveel u over hebt voor uw mobiliteitsabonnement.

    De impact van die shift kan je moeilijk overschatten. De helft van de olie-productie gaat vandaag naar auto's. Het wegvallen van die nood zal tot grote geopolitieke en economische verschuivingen leiden. Verkeersleed wordt niet meer dan een nare historische herinnering. Alsook mobiliteitsproblemen van allerlei aard.

    Maar het gaat veel verder. De manier hoe we steden organiseren zal fundamenteel veranderen, eens Koning Auto van z’n troon is gedonderd. Ook waar we gaan wonen en werken wordt helemaal anders, wanneer we ons comfortabel én met een vingerknop kunnen verplaatsen. De lijst gaat nog wel even door.

    Een nieuwe vrijheid

    Laat het duidelijk zijn: de komst van de zelfrijdende wagen zal onze wereld even hard op z’n kop zetten als de komst van de wagen zelf. En dat is een fantastische zaak. Voor vele miljoenen mensen betekende het hebben van een eigen wagen de ultieme vrijheid. Voor toekomstige generaties schuilt die vrijheid erin dat ze niet langer een eigen wagen moeten bezitten.