Meest recent

    Propere lucht in bussen verkoopt goed in China

    De toenemende vervuiling in onder meer Chinese en Indiase steden heeft een heel nieuw nichemarkt doen ontstaan: bedrijven die geperste frisse lucht in bussen verkopen. Het lijkt een ongelooflijk idee, maar er is blijkbaar een markt voor.

    Iedereen kent ze wel, de beelden van Chinese steden die in de winter onder een dikke laag smog liggen en waar de luchtvervuiling zo groot is dat de mensen alleen nog met een mondmasker buiten durven komen. Wereldwijd sterven meer dan vijf miljoen mensen aan de gevolgen van luchtvervuiling, in China en India alleen gaat het om meer dan drie miljoen doden.

    Deze alarmerende cijfers hebben een aantal ondernemende zakenmannen op het idee gebracht om propere en frisse lucht te bottelen in bussen en zo op de markt te brengen.

    Zo brengt het Canadese Vitality Air lucht van de Canadese bergen op de markt. Een bus met acht liter geperste lucht - goed voor 160 keer inademen - kost ongeveer 20 euro, inclusief een verstuiver en een masker.

    De ceo van het bedrijf, Moses Lam, begon met de lucht in bussen als een als grap bedoeld geschenk, maar de vraag nam zo snel toe dat hij er professioneel mee doorging. Zijn belangrijkste markten zijn China, India en Zuid-Korea, vertelt hij aan de BBC. "Onze doelmarkten zijn plaatsen die verstikt worden door vervuilde lucht en waar mensen voortijdig sterven door die vervuiling", zegt Lam.

    Hij verkoopt momenteel 10.000 bussen per maand in China en hoopt dat cijfer te verviervoudigen. Het bedrijf is ook net actief geworden in India en hoopt daar 10.000 bussen per maand te verkopen. "Heel wat mensen kopen ons product als een geschenk", zegt Lam, "maar wij zien die als een nieuwe markt. Wij zullen het volgende water in flessen zijn".

    Bewust maken

    Een ander bedrijf dat al wijze van grap begon met het "oogsten" van plattelandslucht is het Britse Aethaer. De stichter, Leo De Watts, begon zijn activiteiten als een manier om het bewustzijn over de luchtvervuiling - die moeilijk in statistieken te vatten is - te vergroten. Het geld dat hij verdient, investeert hij in de ontwikkeling van goedkope mondmaskers.

    De belangrijkste mark van Aethaer is China, maar De Watts wil niets kwijt over verkoopcijfers. Hij kan ook om met de criticasters die hem beschuldigen van mensen hun welverdiend geld af te troggelen. "Uiteindelijk zijn wij een bedrijf dat propere lucht verkoopt aan mensen die het zich kunnen veroorloven, en mondmaskers aan wie dat niet kan".

    Wat niet verrast is dat niet iedereen overtuigd is van het nut van de gebottelde lucht. "Er is geen wetenschappelijk bewijs dat het gebruik van de flessen met propere lucht een positief effect heeft op de gezondheid van mensen", zegt Shawn Aaron, de directeur van een Canadese onderzoeksgroep. "Propere lucht in bussen is een foefje en het weggooien van geld."