Meest recent

    20.000 klachten na "vernedering" homo’s op Franse televisie

    De Franse tv-presentator Cyril Hanouna lokte eind vorige week een aantal homoseksuele mannen met een valse contactadvertentie naar zijn programma "Touche pas à mon poste" om hen daar onder meer over hun seksuele fantasieën uit te dagen. Intussen kwamen een 20.000-tal klachten daarover binnen bij de Franse mediaregulator. Homo-organisaties vinden alvast dat Hanouna de problematiek van homoseksualiteit trivialiseert en homo’s vernederd heeft. Diverse adverteerders hebben laten weten dat ze hun reclameboodschappen niet langer tijdens de uitzending willen zien.

    Hanouna had vooraf een valse aankondiging laten plaatsen op de advertentiewebsite VivaStreet, waarin hij zich omschreef als een biseksuele man. "Ik nodig je uit om te ontbijten en om je misschien daarna op te eten", aldus de aankondiging, waarin bovendien te lezen stond dat de relatie niet lang hoefde te duren, dat hij goed voorzien was en dat hij ervan hield om beledigd te worden.

    Tijdens de uitzending van afgelopen donderdag op tv-zender Canal 8 kreeg Hanouna 4 mannen en 1 vrouw aan de lijn. De presentator daagde hen uit tot allerlei seksuele bekentenissen. Dat deed hij "met een verwijfde stem", waardoor hij het clichébeeld van een homo leek te willen onderstrepen.

    Op sociale media volgden reacties als:

    Niet alleen op sociale media waren er klachten, mediaregulator "Conseil supérieur de l’audiovisuel" kreeg tot gisteren een 20.000-tal klachten van kijkers toegestuurd. Organisaties die zich inzetten tegen homofobie lieten aan nieuwsmedia weten geschokt te zijn door de uitzending.

    Zo zou bijvoorbeeld een van de "praatgasten" van Hanouna urenlang aan de telefoon gehangen hebben met een medewerker van "Le Refuge". Medewerker Nicola Noguier: "We waren compleet van slag door zijn huilbuien en door zijn angst om nu aan zijn ouders en vrienden te moeten toegeven dat hij homo is." The Gay Times beschuldgde Hanouna ervan "het probleem van homofobie te trivialiseren". Dat laatste werd na de uitzending door Hanouna tegensproken.

    Een aantal adverteerders heeft intussen laten weten dat ze niet langer hun reclameboodschappen willen zien verschijnen tijdens "Touche pas à mon poste". Volgens de Franse editie van Buzzfeed gaat het onder meer om Chanel, Bosch, Disneyland Paris en Orange.

    Hanouna is ook vroeger al in opspraak gekomen. Zo kuste een medewerker van hem in zijn programma in oktober vorig jaar een vrouw op de borsten, die dat helemaal niet wilde. De Franse minister van Vrouwenrechten mengde zich toen in het debat: "Ook in een entertainmentprogramma geldt dat als een vrouw "nee" zegt het ook "nee" is."

    Nieuwswebsite Le Monde vroeg zich gisteren alvast af: "Is dit misschien de grap te ver van Hanouna?"