Meest recent

    8 tips om gezonder te barbecueën

    De temperaturen stijgen in Vlaanderen en dus steken we massaal de barbecue aan. Maar hebt u er al eens bij stilgestaan dat voeding op de barbecue schadelijk kan zijn voor de gezondheid? Volgens Stichting tegen Kanker kan vooral de manier waarop we vlees bereiden een kankerverwekkend effect hebben. Enkele tips om gezonder te barbecueën.
    Imago

    Stichting tegen Kanker adviseert sowieso om de consumptie van rood vlees te beperken tot 500 gram per week, maar niet alleen de hoeveelheid, ook de bereidingswijze kan een negatief effect hebben op onze gezondheid, zo blijkt. Onderzoekers identificeerden kankerverwekkende stoffen (zoals heterocyclische amines en polycyclische koolwaterstoffen) in rood vlees en vis dat op de barbecue belandt.

    Om die kankerverwekkende stoffen te vermijden, volstaan enkele simpele marinades. Vlees, gevogelte en vis minstens een halfuur marineren in (olijf)olie met knoflook en/of sjalotjes, citroensap en/of azijn voorkomt de vorming van schadelijke stoffen. Het zure milieu wordt gemengd met kruiden zoals tijm, rozemarijn, kurkuma en galanga en dat heeft een antioxidatief effect.

    Enkele marinadetips:

    • Bestrijk vlees of vis met de marinade en laat gedurende  een half uur afgedekt (in de koelkast) marineren
    • Gooi de marinade die in aanraking is geweest met rauwe vis of vlees weg om voedselvergiftiging te vermijden. Gebruik ze zeker niet als saus!
    • Wilt u de marinade toch (her)gebruiken, maak dan op voorhand een extra portie en bewaar die apart.

    Fruit en groenten à volonté

    Fruit en groenten zijn een belangrijke bron van antioxidanten. Veel verschillende en kleurrijke groentesalades maken bij de barbecue is dus een must. Ook aardappel-, pasta- en rijstsalades mogen niet ontbreken. Onderzoekers toonden aan dat het zetmeel bijdraagt aan een verminderd risico op kankers van de dikke darm en de endeldarm.

    Andere tips om gezonder te barbecueën

    • Verkies niet-bereide vleesvarianten, zoals filet of steak, boven worstjes en spek.
    • Plaats het rooster 25 à 40 centimeter boven het vuur om aanbranden te voorkomen.
    • Vermijd te vet vlees. Wanneer het vet op de kolen valt, veroorzaakt dit vlammen, waardoor het vlees kan verbranden. Gebeurt dit toch? Plaats het rooster dan hoger of doof de vlammen.
    • Gebruik bij voorkeur alleen kolen en zeker geen boomtakjes.
    • Wacht tot de houtskool goed brandt. De kolen moeten wit zien en zeker niet meer vlammen.
    • Gaar vlees en vis op een andere manier voor (bijvoorbeeld in de microgolfoven) om de vorming van schadelijke stoffen tegen te gaan.
    • Verwijder verbrande stukjes. Die zijn rijk aan polycyclische aromatische koolwaterstoffen, die mogelijk kankerverwekkend zijn.