Meest recent

    Tips & tricks: hoe sport ik verantwoord tijdens het tropische weekend?

    De weerkaarten zijn gelegd: het Hemelvaartweekend blijft zonnig en tropisch warm. Zondag wordt het zelfs tot 30 graden. Maar hoe kunnen we in zo een temperaturen op een verantwoorde manier buiten sporten? Sportarts Chris Goossens geeft enkele handige tips.
    archieffoto

    Op warme dagen als deze heeft u een excuus om weinig te ondernemen. Toch is het volgens sportarts Chris Goossens zeker en vast toegelaten om ook bij tropische temperaturen te gaan sporten, weliswaar op een verantwoorde manier.

    1. Drink voldoende water op kamertemperatuur

    Uitdroging en oververhitting zijn veelvoorkomende problemen tijdens het sporten, zeker bij tropische temperaturen. Voldoende drinken is volgens sportarts Chris Goossens dus de eerste voorwaarde voor gezonde sportprestaties. "Zorg er zeker voor dat je voldoende drinkt, bij voorkeur water op kamertemperatuur. Ga zeker geen ijskoude drankjes drinken. Dat is slecht voor de maag en voor de darmen."

    2. Houd hartslag in het oog

    Door de warme temperaturen gaat ons hart sneller slaan om warmte af te geven. "Daarom raad ik aan om altijd te sporten met een hartslagmeter. Bij veel hartslagmeters kan je een standaardlimiet instellen, zodat je op tijd wordt verwittigd wanneer je het even rustiger aan moet doen. Als je ervoor kiest om bijvoorbeeld in groep te gaan joggen, is er nog een handige tip om je eigen limiet niet te overschrijden: praat op een rustige toon tegen je sportpartner. Als dat gaat, dan ben je goed bezig. Als je begint te hijgen, dan moet je even stoppen."

    3. Sport niet té intensief

    Bij grote hitte is de luchtkwaliteit dikwijls ondermaats, zeker als het windstil is. Dan hangt er namelijk veel fijn stof in de lucht. "Vooral dan mogen we niet te overmoedig worden, want bij warme temperaturen zijn we sneller buiten adem en hebben we dus de neiging om dieper in te ademen. Daardoor krijgen we enkel vervuilde lucht binnen." Goossens raadt daarom aan om zeker niet té intensief te gaan sporten.

    4. Spelletje petanque met de familie

    "Eigenlijk raad ik gewoon aan om tijdens het Hemelvaartweekend gezellig met je familie een spelletje petanque te spelen. Die sport is volledig aangepast aan de zuiderse temperaturen, waardoor je zware inspanningen vermijdt. Dat kan je bovendien perfect combineren met een barbecue én het bevordert de competitiegeest binnen de familie", grapt Goossens.

    20 km door Brussel

    Zondag wordt het dus tot 30 graden. Net dan zullen maar liefst 40.000 lopers afzakken naar Brussel voor de jaarlijkse 20 kilometer. Ervaren lopers zullen niet veel problemen ondervinden volgens Goossens, maar het is niet voor alle kandidaten even veilig. “De 20 kilometer door Brussel is een hype. Veel mensen willen het eens proberen, waardoor zij uit hun comfortzone worden gehaald. Ze zijn dus slecht voorbereid. Voor die deelnemers kan het gevaarlijk worden", verduidelijkt sportdokter Goossens.

    Ook voor de kandidaten van de 20 km door Brussel gelden dezelfde tips. Luister naar je lichaam: drink voldoende water en houd je hartslag in het oog. "Mocht je het dan toch moeilijk krijgen, spreek dan een medewerker aan van het Rode Kruis. Die zijn zondag talrijk aanwezig."