Meest recent

    Touring experimenteert met nieuwe app voor mobiliteitsbudget

    In Gent experimenteert mobiliteitsorganisatie Touring met een app die alle mobiliteitsdiensten integreert en koppelt aan het mobiliteitsbudget. De bedoeling is dat meer weggebruikers daarmee een beroep doen op andere verplaatsingsvormen dan de wagen.

    Hoe kunnen we het aantal auto's op onze wegen verminderen? Volgens heel wat organisaties moeten we het gebruik van bedrijfswagens verminderen en moet er worden gekozen voor een mobiliteitsbudget, waardoor de werknemer kan kiezen op welke manier hij zich verplaatst.

    Honderd vrijwilligers, onderverdeeld in drie groepen met een maandelijks mobiliteitsbudget van 150, 250 en 350 euro per maand, testen daarom van begin april tot eind juni in Gent de nieuwe app van Touring uit. Die app integreert alle mobiliteitsdiensten en koppelt het vervolgens aan het mobiliteitsbudget van de gebruiker.

    Het budget werd bepaald in functie van de bedrijfswagen en het aantal kilometers dat de gebruiker gemiddeld deed. Met de app kunnen tram- en busverbindingen snel gevonden en betaald worden, maar er kunnen ook shuttlediensten, taxi's, fietsverhuurdiensten, autoverhuur en autodelen, parkings, enzovoort gevonden en betaald worden. Momenteel wordt nog met de NMBS onderhandeld. "De bedoeling is dat mensen nadenken over hun verplaatsingsgedrag en daardoor hun gedrag ook veranderen", zegt de woordvoerder van Touring Danny Smagghe. De eerste resultaten wezen alvast op een rationeler autogebruik.

    Evaluatie proefproject

    De vakgroep Geografie van de UGent doet de coördinatie en opvolging van de testresultaten. "Sommigen gebruiken de app uit ideologische overwegingen, omdat ze een duurzamere mobiliteit willen, bij anderen is het gebruik eerder uit financiële noodzaak", zegt professor Frank Witlox over de beweegredenen. Een communitywerking van gebruikers zorgt ervoor dat aanbieders zicht krijgen op de noden van gebruikers. Zo bleek uit de eerste testresultaten bijvoorbeeld al een tekort aan elektrische bakfietsen.

    In het najaar volgt een evaluatie van het Gentse proefproject, onder meer ook om te zien of mensen effectief hun verplaatsingsgedrag aanpasten. Er is nu al interesse vanuit Antwerpen en Brussel, zo was te horen.