Meest recent

    Radio 2 blijft de grootste familie van Vlaanderen

    Met 31,3 procent haalt Radio 2 het hoogste marktaandeel voor de zender in vier jaar en blijft de zender de grootste in Vlaanderen. Al de radiozenders van de openbare omroep samen waren de voorbije drie maanden goed voor een marktaandeel van 64,7 procent van de luisteraars ouder dan twaalf jaar. Na Radio 2 en Studio Brussel is Qmusic de derde grootste zender in Vlaanderen. Dat blijkt uit de nieuwe luistercijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).
    © VRT - Frederik Beyens

    Radio 2 blijft de meest beluisterde radiozender in Vlaanderen. De zender haalt met 31,3 procent het hoogste marktaandeel in vier jaar. Dat blijkt uit de nieuwe cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).

    "De luisteraar vindt een goede compagnon in Radio 2. We leven in woelige tijden, maar er gebeurt veel goeds. Radio 2 deelt die positieve verhalen net als de moeilijke momenten elke dag met de luisteraars", verklaart Jan Knudde, het nethoofd van Radio 2.

    Ook de andere zenders van de openbare omroep kunnen mooie cijfers voorleggen na de meting van het CIM in de periode 07.01.2017 tot 15.04.2017. Radio 1 blijft stabiel, Studio Brussel blijft de tweede grootste zender in Vlaanderen en nooit zo veel jongeren luisterden naar MNM. MNM bereikt vandaag dagelijks ruim een kwart van de luisteraars tussen 12 en 24 jaar.

    Klara groeit voor de zesde meting op rij met een mix van klassieke muziek, jazz en cultuur. "De luisteraars blijven ons aanbod duidelijk waarderen. Dat voelden we ook weer tijdens evenementen als Klara in deSingel en Klara zoekt academie", weet nethoofd Chantal Pattyn.

    Het globale marktaandeel van de radiozenders van de openbare omroep is in het eerste kwartaal van 2017 gestegen met 0,3 procent  in vergelijking met het eerste kwartaal van 2016. Vorig jaar bereikten alle zenders samen 64,4 procent van de luisteraars, begin dit jaar was dat 64,7 procent.

    Medialaan is tevreden over de cijfers van Qmusic en Joe

    De radiozenders van Medialaan kunnen ook mooie cijfers voorleggen. Qmusic haalt een marktaandeel van 11,1 procent en blijft daarmee de derde grootste radiozender in Vlaanderen.

    Ook Joe blijft zijn weg vinden naar de luisteraar en is goed voor een marktoaandeel van 8,4 procent. "Op de commercieel belangrijke doelgroep van 18 tot 54-jarigen blijven Qmusic en Joe samen stabiel met een marktaandeel van 28,5 procent", klinkt het.