Meest recent

    Ferrero krijgt gelijk in zaak tegen Delhaize over chocoladepasta

    Het hof van beroep van Brussel heeft chocoladeproducent Ferrero gelijk gegeven in een zaak tegen de supermarktketen Delhaize over chocoladepasta zonder palmolie.

    De groep Ferrero was van mening dat de reclamecampagne van Delhaize voor de eigen chocopasta leugenachtig en misleidend was en zijn huismerk, Nutella, benadeelde. De negende kamer van het hof van beroep van Brussel beveelt nu een stopzetting van de campagne, op straffe van 25.000 euro per inbreuk.

    Eind 2015 had de handelsrechtbank van Brussel Delhaize over de hele lijn in het gelijk gesteld, maar Ferrero ging in beroep. Volgens de chocoladefabrikant heeft Delhaize leugenachtige uitspraken gedaan over de gevolgen voor het milieu en over de voedingswaarde van de choco van Delhaize die zonder palmolie wordt gemaakt. De Nutella-pasta van Ferrero bevat wel palmolie.

    Illegale uitspraken

    Ferrero meent dat de campagne van Delhaize schade heeft toegebracht aan zijn huismerk Nutella. Vooral de stelling van Delhaize dat chocopasta zonder palmolie "beter is voor de planeet" werd als leugenachtig ervaren door Ferrero. Het hof meent nu dat Delhaize illegale uitspraken heeft gedaan over het milieu en de gezondheid, aangezien ze niet verifieerbaar zijn en dus niet objectief. 

    Delhaize betreurt dat het hof van beroep Ferrero gelijk heeft gegeven, maar in de praktijk zijn er echter geen gevolgen, aldus woordvoerder Roel Dekelver. Het product mag ongewijzigd en met de naam "choco" in de rekken blijven staan, en de campagne die Ferrero aanklaagde, is al een tijd geleden beëindigd.