Meest recent

    "Drukke avondspits in Antwerpen, maar niet rechtstreeks door de knip"

    Het was een drukke avondspits in Antwerpen, maar dat komt volgens het Vlaams Verkeerscentrum niet alleen door de zogenoemde knip in de Antwerpse leien. "We zien dat wel vaker", zegt Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum. "De grote druke was er vooral vanmorgen." Toen was het lang aanschuiven op de toegangswegen richting Antwerpen, niet in het stadscentrum zoals op voorhand werd gevreesd.

    Wie van aan het justitiepaleis in het zuiden van Antwerpen tot in het noorden van de stad wil, kan niet meer via de Leien dwars door de stad rijden. Ter hoogte van het drukke Operaplein zal anderhalf jaar gewerkt worden. Onder de grond worden autotunnels, een tramstation en een parking aangelegd.

    Het was een drukke avondspits in en rond Antwerpen. "We zien dat wel vaker", nuanceert Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum. "We zien geen rechtstreekse vertaling van de knip op de avondspits." Het een en ander heeft te maken met vervolgvertragingen van eerdere ongevallen. De grote drukte was er vooral vanmorgen. Daar is het Bruyninckx vooral opgevallen dat de park-en-rideparkings onderbenut zijn gebleven. "Bijvoorbeeld in Melsele waren er de hele dag door meer dan honderd vrije plaatsen."

    Wachten en nog eens wachten aan de Waaslandtunnel

    Het is een drastische ingreep in de verkeersknoop die Antwerpen sowieso al is. Vandaag was het de eerste test voor de zogenoemde knip want het was de eerste werkdag waarop de Leien, onderbroken waren. De gevolgen voor het verkeer waren vanmorgen vooral zichtbaar aan de Waaslandtunnel. Daar liep de wachttijd op tot 2 uur.  Op de Charles De Costerlaan en de Halewijnlaan op Linkeroever was het lang aanschuiven voor wagens die de tunnel in wilden.

    Verklaring voor al die chaos? De verkeerslichten op verschillende toegangswegen waren anders afgesteld. Er konden vanochtend aan de Waaslandtunnel maar 6 tot 7 wagens het groene licht passeren, normaal gezien ligt dat aantal veel hoger. Het was de bedoeling om op die manier de files in het centrum van Antwerpen zelf te beperken. Een strategie die de bestuurders die de Waaslandtunnel in wilden, niet konden smaken. 

    (lees verder onder de video)

    De afritten op de Antwerpse ring raakten ondertussen ook verzadigd. In de richting van Gent was het bijvoorbeeld erg druk aan de afritten Borgerhout en Berchem. Ook aan de afslag naar de Bolivartunnel op de afrit Antwerpen Zuid was dat het geval.

    In het stadscentrum zelf bleef het verwachte verkeersinfarct uit. Enkel ter hoogte van de Quellinstraat, de parallelstraat van de Leien, in noordelijke richting, was het heel druk, net als op de Scheldekaaien en de Noorderlaan, in de richting van het centrum.

    Een gewaarschuwd man of vrouw...

    Wie de volgende dagen, weken en maanden naar Antwerpen moet, kan zich op voorhand maar beter goed informeren. Op www.slimnaarantwerpen.be vindt u alle nodige informatie. Kort gezegd komt het hierop neer: de stad wordt verdeeld in 3 zones, waar u heen kan via bepaalde afritten. Borden op de Antwerpse ring en op de Singel wijzen u de weg. Als u in Antwerpen van de ene zone naar de andere wil rijden, rijd dan niet dwars door de stad, maar via de ring of de Singel.

    Het stadsbestuur hoopt ook dat meer mensen op de fiets zullen springen of aan thuiswerk zullen doen. En het bestuur raadt ook ten stelligste aan om de spits te mijden.

    U kan uiteraard ook het openbaar vervoer nemen. Trams rijden nog wél, in een nieuwe tunnel onder het Operaplein. Ze rijden wel al volgens de zomerdienstregeling, dat is in de spits een tram om de tien minuten in plaats van om de acht minuten. Maar volgens Antwerps burgemeester Bart De Wever ben je met 'een trammetje' zeker op tijd op je bestemming.