Meest recent

    Helft alle Belgen vindt online winkelen onmisbaar

    Één Belg op de twee kan zich geen leven meer inbeelden zonder online shoppen. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van Comeos, de federatie voor handel en diensten. We sturen met z’n allen ook vaker producten terug én verwachten dat het transport van onze bestellingen volledig kosteloos verloopt.

    Het aantal mensen dat online shopt blijft rond hetzelfde niveau schommelen, volgens Comeos. Meer dan 74 procent van de Belgische surfers koopt al eens iets op het web en ook ons online budget is toegenomen. “We zien wel dat er een soort plafond is bereikt als het gaat over online aankopen”, zegt Dominique Michel, de CEO van Comeos. “Maar er is nog veel potentieel”, voegt hij eraan toe. “Ongeveer 25 procent van de mensen die nog nooit online kochten, zegt dat hij of zij het wel overweegt.”

    De top 3 van de best verkochte producten op het internet is onveranderd gebleven. “Kleding, reizen én elektronica blijven de populairste goederen”, zegt Michel. “Voeding staat pas op de 12e plaats. Maar mensen die hun boodschappen online doen, zeggen dat ze dat regelmatig doen.”

    Opvallend is dat de prijs geen doorslaggevende factor meer is bij het bestellen van producten. “Ik denk dat het te maken heeft met het gebruiksgemak van online shoppen, verklaart Michel. “Het feit dat de producten op ieder moment van de dag beschikbaar zijn. Tien jaar geleden werden de prijzen veel vaker online vergeleken, vandaag kiezen consumenten voor de gemakkelijkste site die het snelst kan leveren.”

    Gratis geleverd

    We sturen tegenwoordig ook veel vaker dingen terug. 70 procent van de shoppers heeft het afgelopen jaar al regelmatig iets teruggestuurd. In ongeveer 5 procent van de gevallen bestellen we zelfs producten om ze eens uit te proberen, zonder de intentie om ze ook écht te houden. En daarbij verwachten we ook dat de webshop de producten kosteloos terug neemt. “Da’s een raar fenomeen”, vindt Michel. “De consument bestelt een product en krijgt het thuis geleverd. Je zou dan denken dat er ook wordt betaald voor het transport. Maar daar is de consument niet voor te vinden. Die wil dat de levering en eventuele afhaling volledig gratis gebeurt. De consument heeft altijd gelijk, dus moeten we ons aanpassen.”

    Maar die houding neemt veel logistieke uitdagingen met zich mee. “Dat betekent dat er veel meer transportmiddelen nodig zijn om de goederen te leveren én terug af te halen. Het zal onvermijdelijk een invloed hebben op de mobiliteit. Vroeger gingen we één keer per week naar de winkel, nu bestellen we twee keer per week online en sturen we ook vaak dingen terug. Daardoor rijden er veel meer bestel- en vrachtwagens af en aan. Dat heeft een impact op de mobiliteit en het milieu.”

    Comeos pleit ook voor één duidelijk en veilig betaalsysteem voor Belgische online shoppers. “In plaats van de wildgroei aan betaalapps die nu snel worden gelanceerd en ook even snel weer worden vergeten."

    Het onderzoek van Comeos werd uitgevoerd bij ruim 1.800 Belgische e-shoppers tussen 15 en 70 jaar. Volgens de federatie bedraagt de omzet van online verkoop in ons land ongeveer 7,5 miljard euro, goed voor 8 procent van de totale handel.