Meest recent

    Qatar Airways moet omvliegen door boycot: wat zijn de gevolgen?

    Wie dezer dagen met Qatar Airways vliegt moet rekening houden met omleidingen. Geen omleidingen zoals bij wegwerkzaamheden, maar omleidingen in de lucht. Door het diplomatieke conflict tussen de rijke Golfstaat en Saudi-Arabië, Bahrein, Egypte, Jemen en de Verenigde Arabische Emiraten mag de Qatarese nationale luchtvaartmaatschappij niet langer gebruik maken van hun luchtruim. Een uurtje meer of minder vliegen, maakt dat veel uit of niet? En wat zijn de gevolgen voor wie via Qatar naar Afrika, Azië of Australië reist?

    Vluchten die tot voor kort over Saudi-Arabië en Egypte richting West-Afrika vlogen, vliegen nu een andere én langere route. Daardoor duren de vluchten langer, verbruiken ze meer brandstof en zijn er vertragingen over het hele netwerk.

    (lees verder onder de video)

    Een uur extra vliegen, wat is daar nu erg aan?

    Vliegen kost geld, dat spreekt voor zich. Luchtvaartmaatschappijen proberen ten allen tijde zo efficiënt mogelijk te opereren om ervoor te zorgen dat ze voldoende winst kunnen maken in een sector waar de concurrentie moordend is. Wie in de luchtvaart een beetje financiële tegenslag kent, moet dat vaak snel bekopen met herstructureringen.

    Een uur langer vliegen is voor Qatar Airways dus alles behalve welgekomen. Bovendien duwt de extra brandstof de kosten van de vlucht niet alleen omhoog, op de erg lange vluchten naar Noord- en Zuid-Amerika moet er extra personeel mee en is een tussenlanding soms onvermijdelijk als de vluchttijd te fel uitloopt.

    De tickets voor de vluchten die nu dagelijks vertrekken en landen in Doha, de hoofdstad van Qatar, zijn vaak al maanden voordien geboekt. De prijs voor het ticket is dus berekend op de te verwachten kost, maar nu die kosten oplopen zullen heel wat vluchten van Qatar Airways verlieslatend zijn.

    File, niet op de weg maar in de lucht

    Omdat Qatar ingesloten zit in de golfregio, zit het nu letterlijk gevangen tussen de verschillende luchtruimen waardoor het eigenlijk niet meer kan en mag vliegen. Dat zorgt ervoor dat de maatschappij plots maar gebruik kan maken van één tot twee aanvlieg - en vertrekroutes. Daardoor moeten tientallen vliegtuigen langer wachten dan normaal om op te stijgen en te landen, wat letterlijk files veroorzaakt in de lucht.

    Wie met Qatar Airways van Brussel naar Doha vliegt, zal geen omleiding moeten volgen, maar zal wel rekening moeten houden met een vertraging bij aankomst door die files in de lucht.

    "We zien dit in Europa soms ook, maar dan vooral door slecht weer of mist. Luchthavens sluiten dan of zijn maar beperkt bereikbaar. Daardoor moeten vliegtuigen ook rondvliegen of uitwijken, maar meestal duurt dat maar 24 uur", zegt luchtvaartspecialist en piloot Arno Broes. Het luchtruim in de Golf is al een van de drukste ter wereld, er is weinig nodig om het helemaal in de war te sturen.

    Kneusjes van de klas

    Qatar Airways is niet de enige luchtvaartmaatschappij die door bijvoorbeeld slechte diplomatieke relaties niet kan vliegen waar het wil. De Israëlische nationale luchtvaartmaatschappij El Al kampt al jaren met gelijkaardige problemen.

    De Israëlische overheid heeft weinig tot geen diplomatieke betrekkingen met de Golfstaten en andere Arabische landen in het Midden-Oosten, en dat heeft ook gevolgen voor hun vluchten.

    Vlieg je met El Al vanuit Azië naar Tel Aviv dan duren vluchten al gauw twee uur langer dan mocht je rechtstreeks over het Arabische schiereiland kunnen vliegen.

    Voor El Al is dit dus al jaren zo, zij hebben hun activiteiten en businessmodel daarop aangepast. Voor Qatar Airways is de situatie tijdelijk houdbaar, maar de Qatarezen hopen dat de situatie snel normaliseert. Want voor Qatar Airways tikken er elke dag meer en meer dollars weg.