Meest recent

    Grootste bestelling trams ooit gaat naar Spanje, Bombardier krijgt troostprijs

    De raad van bestuur van De Lijn heeft de bestelling van 24 lagevloertrams opnieuw gegund aan het Spaanse CAF. De Spaanse constructeur haalde het van concurrent Bombardier omwille van een betere prijs. Bombardier krijgt een kleinere bestelling voor het ombouwen van Antwerpse trams.

    Het tramcontract voor CAF geldt als het grootste ooit. De eerste schijf telt 24 trams. "Het gaat om de eerste van mogelijk zeven schijven, goed voor een investering van 295 miljoen euro in 146 nieuwe trams." Beide voorstellen waren kwalitatief gelijkwaardig, maar de betere prijs gaf de doorslag voor CAF, aldus De Lijn.

    Afgesproken is dat CAF en Bombardier commercieel gaan samenwerken. Daar bovenop krijgt de Brugse vestiging van Bombardier ook een nieuwe opdracht: het ombouwen van 53 Antwerpse Hermelijntrams, zodat deze gekoppeld kunnen worden. Deze opdracht heeft een waarde van ongeveer 23 miljoen euro.

    (Lees verder onder de foto)

    Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is alles gedaan voor de werkgelegenheid in Brugge. "We hebben binnen de wettelijke mogelijkheden alles gedaan om de werkgelegenheid in Brugge te garanderen. Zowel de samenwerking tussen CAF en Bombardier voor het grote tramcontract als de nieuwe opdracht om de Antwerpse Hermelijntrams bij Bombardier Brugge aan te passen, betekenen nieuwe en concrete perspectieven voor de werknemers."

    Directeur-generaal van De Lijn Roger Kesteloot benadrukt het grote belang van de bestelling. "Deze aanbesteding van 146 trams is de grootste ooit in de geschiedenis van De Lijn en is broodnodig. De trams zijn een alternatief voor de verkeersdrukte in de grootsteden en vervangen de oude trams. Door onze beslissing uit te stellen, heeft het overleg tussen CAF en Bombardier over een mogelijke samenwerking kansen gekregen."

    Gematigd positief

    De vakbonden reageren met gemengde gevoelens op de beslissing van De Lijn. Enerzijds zien ze de bestelling van de 146 trams opnieuw naar Spanje gaan, anderzijds lijkt er ook een rol weggelegd voor Brugge. "Maar we hebben nog geen zicht op de concrete invulling. Hoe groot zal de rol van Brugge worden? We weten niets over de inhoud en over hoeveel werk dit kan opleveren", aldus Steven Bogaert van ACV Metea. Er is nu een "stand still" van 14 dagen rond deze gunning. De bonden hopen tegen dan op meer duidelijkheid.

    "Anderzijds is er de ombouw van 53 Antwerpse Hermelijntrams. Dat is dan wel weer goed nieuws. Het is zeker dat die opdracht voor Brugge is. Er gaan nog wel enkele testen aan vooraf, maar we verwachten een positieve evaluatie, zodat we deze opdracht kunnen binnenhalen." Het gaat om een order van 23 miljoen euro.

    Begin mei liet Bombardier weten dat het 160 banen wil schrappen in Brugge. De vakbonden staan nu terug wat sterker in de onderhandelingen, klikt het. "Het blijft de bedoeling om het 'intentiecijfer' naar beneden te halen. We gingen al van 160 bedreigde jobs naar 146. De ombouw van de trams kan werk opleveren voor 12 tot 15 mensen voor de komende jaren", aldus Bogaert.