Meest recent

    Tele-onthaal wil meer inzetten op online hulpverlening

    Tele-onthaal gaat meer hulp aanbieden via het internet. De hulplijn kreeg vorig jaar meer dan 10.000 oproepen via chat, dat is een stijging met 20%. Daarom wil de organisatie meer inzetten op online hulpverlening.

    Als je een probleem hebt waarover je met niemand kunt praten dan kan je daarover steeds bellen met Tele-Onthaal. Vrijwilligers van de hulplijn zijn dag en nacht bereikbaar, je kan bij hen terecht voor een anoniem én gratis gesprek. Maar de hulplijn krijgt de laatste tijd steeds meer oproepen via de chatfunctie op hun website. Daarom gaat Tele-Onthaal die chatfunctie nu uitbreiden.

    "Er komen meer onderwerpen aan bod via de chatfunctie, waarop een taboe rust", zegt coördinatrice Jennifer Pots, "omdat de chat als anoniemer wordt ervaren, je hoort elkaar stem niet. Zo wordt het ook gemakkelijker om hulp te vinden."

    Een vrijwilligster spreekt

    Een vrijwilligster van Tele-onthaal, die anoniem moet blijven, beaamt dat. "Je wordt niet gehinderd door een stem, of leeftijd die je via de stem kunt inschatten, of door het geslacht", zegt ze. "Je begint op dezelfde hoogte, en dat maakt het vlotter om moeilijke problemen naar boven te krijgen."

    De mensen die chatten met Tele-onthaal blijken vaak ook veel jonger dan degenen die bellen. "Dan krijg je ook andere onderwerpen", zegt de vrijwilligster, "het draait rond school of beginnende relaties. Maar ook erge problemen van zelfverwondend gedrag, zelfdodingsgedachten, heel moeilijke situaties met ouders en misbruiktoestanden." Chatten lijkt nieuwe deuren te openen, en daarom wil Tele-onthaal er dus extra op inzetten.

    Je kan vanaf nu elke avond met iemand van Tele-onthaal chatten, ook in het weekend. Dat kan op www.tele-onthaal.be.