Video player inladen...

Hoe houdt u het hoofd koel tijdens (te) warme nachten?

We stevenen na de warmste dag sinds het begin van de metingen ook af op mogelijk de warmste nacht. Doordat de warmte nog in huis hangt, wordt het niet voor iedereen evident om de slaap te vatten in een eerder warme slaapkamer. Maar met deze tips raakt u tijdens deze zwoele nacht misschien toch wat sneller in dromenland.

Koel uw lichaam af

Om in slaap te vallen, moet uw kernlichaamstemperatuur dalen. Uw lichaam regelt die door het uitzetten van de bloedvaten in uw huid. Die geeft dan meer warmte af, vooral via de uiteinden van uw lichaam: uw hoofd, uw handen en uw voeten. Met als gevolg dat uw lichaamstemperatuur daalt. Hoe krijgt u dat makkelijker voor elkaar in warme zomernachten?

  • Neem een koude douche nét voor u gaat slapen
    Gewoon net iets kouder dan aangenaam is. Zo koelt uw lichaam even af, net genoeg om in slaap te kunnen vallen. Maar douch weer niet te koud, dan moet het lichaam weer hard werken om op te warmen.
  • Verkoel uw nek
    Dit werkt door voor de rest van uw lichaam. Leg uw kussensloop even in de diepvries. Rol een koelelement in een handdoek of uw kussensloop. Vul een warmwaterkruik met koud water voor een frisser gevoel. Ja, dat kan.
  • Slaap met uw voeten bloot, of met natte sokken
    Als uw voeten onder uw deken of laken uit steken, kan de warmte uw lichaam via uw voeten verlaten. Sokken nat maken met koud water en zo in bed kruipen kan ook al eens helpen.
  • Slaap alleen
    Slaapt u met twee (of meer) personen in hetzelfde bed, dan produceert u meer warmte en zweet u meer.
  • Kies katoen om uzelf toe te dekken
    Een dun zomerdekbed met vulling en tijk van natuurproducten zoals dons of katoen is de beste optie. Katoen neemt vocht (zweet!) makkelijk op én laat lucht door. Dit in tegenstelling tot synthetische dekbedden en lakens van satijn of zijde.
  • Naakt slapen of net niet?
    Hoe warmer buiten, hoe minder kleren in bed, het lijkt logisch. Maar is dat wel zo? Als u naakt slaapt en uw lichaam koelt 's nachts af, dan krijgt u het koud. U gaat van positie wisselen om weer op te warmen, met een verstoorde nachtrust tot gevolg. Bovendien zorgt (iets van) kleding ervoor dat het klammige nachtzweet niet op uw lichaam blijft plakken. Als u tenminste kiest voor losse pyjama's, T-shirts of slaapkleedjes van katoen.

Koel uw kamer af

Niet alleen uw lichaam, ook uw omgeving moet koel genoeg zijn om in slaap te kunnen vallen. Volgens experts ligt de ideale slaapkamertemperatuur tussen de 16 en 19 graden. Hoe regelt u dat in de zomer?

  • Investeer in airconditioning
    Meer en meer huizen zijn uitgerust met een automatisch airco-/ventilatiesysteem. In zomermaanden zien veel winkels ook de verkoop van mobiele aircotoestellen de hoogte in gaan. Nadelen: airco is niet zo gezond voor uw luchtwegen, het vreet stroom en het kan best duur uitvallen.
  • Houd uw ramen open/gesloten op het juiste moment
    Het lijkt logisch om uw ramen overdag open te zetten. Veel beter en efficiënter is echter alle ramen dicht te houden en gordijnen, lamellen en rolgordijnen te sluiten. Zo blijft de warmte buiten. Zodra het ’s avonds buiten afkoelt, kunt u alles opengooien. Is het buiten koeler dan binnen? Dat is het moment.
  • Een ventilator? Ja, maar let op
    Een ventilator kan soelaas bieden, maar laat hem geen lucht in uw gezicht blazen. Plaats de ventilator richting deuropening, zo kan warme lucht de kamer verlaten. Of plaats hem bij een open raam, zodat de ventilator koelere lucht naar binnen blaast. Last van het lawaai? Er bestaan ook ventilatoren met een timer.
  • Maak uw eigen airco/ventilatiesysteem
    Plaats de ventilator ‘s avonds in de slaapkamer en zet er een bakje voor. Leg daarin een plastic fles met bevroren water en blazen maar. Het bakje voorkomt dat u ‘s morgens een plas water in uw kamer vindt.
  • Schakel elektrische apparaten uit
    Om de simpele reden dat apparaten warmte produceren. En dat wilt u net niet.
  • Slaap beneden (of buiten)
    Warme lucht stijgt. Hoe lager u kunt liggen, hoe frisser het zal zijn en hoe makkelijker u misschien in slaap raakt. Verhuis uw matras eens naar de living en kampeer daar. Of slaap buiten in een tentje onder de sterren. Al kan een oogmasker dan wel handig zijn.

Algemene inslaaptips

  • Voldoende drinken, maar pas op met alcohol en koffie
    Koude dranken zoals water, maar ook warme dranken, zoals thee. Die helpen zweten bevorderen, waardoor u vanbinnen afkoelt. Alcohol droogt uit en jaagt uw temperatuur de hoogte in. Net als cafeïne, dus koffie is misschien ook niet het beste plan.
  • Vermijd een (te) warme douche of een warm bad
    Om de eenvoudige reden dat het uw lichaam nog zal opwarmen, en u wilt net afkoelen.
  • Ga niet intensief sporten voor u gaat slapen
    Lichaamsbeweging is goed om de slaap te kunnen vatten, maar dan in de ochtend of overdag. Sporten in de laatste uren van de dag doet uw lichaamstemperatuur alleen maar stijgen.
  • Natuurlijke slaapmiddeltjes of kruiden
    Denk aan producten (supplementen, thee of etherische olie) op basis van kamille, valeriaan, citroenmelisse, passiebloem, lavendel... Sint-janskruid kan ook, maar let op: dat vermindert de werking van allerlei geneesmiddelen, bijvoorbeeld antidepressiva en anticonceptie.

Slaaptips: bekijk hieronder de reportage van "Het Journaal":

Video player inladen...