Meest recent

    Koning Boudewijnprijs beloont innovatieve start-ups uit Afrika

    Juridische hulp, economische steun en schoolboeken zijn vaak schaars in Afrika. Een aantal Afrikaanse ondernemers wil dat probleem aanpakken. De Koning Boudewijnstichting wil deze ondernemers belonen voor hun bijdragen aan het ontwikkelingswerk in Afrika.

    Vandaag wordt de Koning Boudewijnprijs voor Ontwikkeling in Afrika uitgereikt. Deze prijs van de Koning Boudewijnstichting beloont vernieuwende initiatieven van Afrikanen die de lokale samenlevingen in Afrika helpen innoveren en verrijken.

    De drie laureaten van deze editie zijn BarefootLaw, Farmerline en Kytabu, die mensen en gemeenschappen willen versterken door ze respectievelijk een betere toegang te verstrekken tot kennis over recht, landbouw en onderwijs.

    BarefootLaw maakt "juridische geheimtaal" verstaanbaar voor kwetsbare Afrikanen

    In Oeganda leven 2692 juristen, waarvan maar liefst 97% in de hoofdstad Kampala. De 36 miljoen Oegandezen buiten de hoofdstad moeten zich redden met 81 juristen. Er leven dus veel kwetsbare burgers, die vaak ten onrechte rechtszaken verliezen omdat ze zich niet kunnen beroepen op een advocaat of de rechtstaal te weinig kennen.

    BarefootLaw wil het onevenwicht in Oeganda – en daarbuiten – herstellen door juridische diensten via tien verschillende platforms aan te bieden, zowel online (via sociale media, sms, callcenters) als offline (dankzij partnerschappen, radioprogramma’s, walk-ins en volkstheater). BarefootLaw doet dit via eenvoudige en makkelijk te begrijpen taal.

    Lokale boeren kunnen succesvol ondernemen met Farmerline

    De helft van de Ghanese bevolking is werkzaam in de landbouw, maar zij hebben het soms moeilijk door magere oogsten en agressieve marktomstandigheden. Kleine boeren in Afrika en Azië zouden een derde van de wereld voeden. Door de verwachte groei van de wereldbevolking zullen zij binnenkort nog meer moeten gaan produceren.

    Farmerline biedt de boeren hulp door ze te verbinden met informatie, financiële tools en bevoorradingsketens. Zo geven zij informatie door over het weer en de marktprijzen. Dat doen zij onder meer door audioberichten, in de verschillende lokale talen, te verspreiden via de telefoon. Het project is opgestart in Ghana, maar wordt vijf jaar na oprichting in tien verschillende landen gebruikt.

    Schoolboeken toegankelijker dankzij Kytabu

    In Kenia moeten tien kinderen het vaak met maar één schoolboek doen, omdat de boeken vaak te duur zijn. In de regio is wel een hoge penetratiegraad van mobiel geld (82%) en een grootschalige aanwezigheid van smart-toestellen (61%).

    Techbedrijf Kytabu speelt daar handig op in door educatieve content digitaal en tegen democratischere prijzen aan te bieden. Kytabu speelt ook een hoofdrol in het distributieproces van toestellen door de Keniaanse regering, waarmee scholen van tablets en laptops worden voorzien.

    In het filmpje dat je via deze link kunt bekijken, tonen de verschillende laureaten zelf hun projecten.