Meest recent

    Herman Brusselmans richt zijn scheldproza naar "blonde del die weigert pil te slikken" Anouk

    "Deze blonde del weigert om de pil te slikken omdat haar kop er nog dikker van zou worden", klinkt het in de recentste column van schrijver Herman Brusselmans. Hij heeft het in de Nieuwe Revu over de Nederlandse zangeres Anouk, moeder van zes kinderen. En bij die ene zin blijft het niet. Op sociale media oogst Brusselmans alvast bakken kritiek. Sommigen pareren ook de kritieken, want dit is geheel in de lijn van "Brusselmans' stijl".

    Brusselmans schrijft columns in het Nederlandse tijdschrift Nieuwe Revu. Deze week heeft hij zangeres Anouk in het vizier. Hij haalt hard uit naar haar zangkunsten en vooral naar haar gezinsleven. "Deze blonde del weigert om de pil te slikken omdat haar kop er nog dikker van zou worden; ze gebruikt geen condoom omdat anders de binnenkant van haar flamoes naar verbrand rubber zou smaken, en voor het zingen de kerk uit vertikt ze puur uit misplaatst feminisme, zodat er in een aantal jaar tijd zes kinderen uit haar lendenen gekatapulteerd werden", begint hij zijn column (lees hier het volledige artikel).

    Daarna gaat hij tekeer over haar zangcarrière: "Zingen kon ze niet, maar er is altijd wel een of andere gefrustreerde platenbaas die een mokkel met dikke tieten een contract geeft, en hup, een van de irritantste carrières in de Nederlandse muziekgeschiedenis kon van start gaan. Het doorbraakkutnummer van Anouk was Nobody’s Wife, dat een cultsong werd onder lesbo’s, tot die behaarde potten wettelijk ook mochten trouwen, en toen vonden ze Nobody’s Wife ineens een deuntje dat nergens op sloeg."

    Brusselmans heeft een erg provocerende stijl. Hij schopt graag tegen schenen in boeken, columns, radio- en tv-programma's. In België zijn we al wat van hem gewoon. Zo trok Ann Demeulemeester in 2000 naar de rechtbank wegens "kwetsende passages" in het boek "Uitgeverij Guggenheimer". Daarin noemde Brusselmans Demeulemeester onder meer een "dwergpoliep met puitogen". "Brusselmans schrijft satire, scheldproza. Die stijl houdt in dat je overdrijft", verdedigde zijn advocaat hem.

    Deze keer beroeren Brusselmans' woorden heel wat Nederlanders. De reacties op Twitter (zie hieronder) variëren van verontwaardigd tot gelaten: van "ver onder de gordel" over "stompzinnige column" tot "dit is zijn stijl, hij is tenminste niet achterbaks". Al zijn er ook die hun pijlen richten op de Nieuwe Revu om "zulke stukken te publiceren". En Anouk zelf? De zangeres heeft voorlopig nog niet gereageerd.