Meest recent

    Republikeinen in Senaat verdeeld over nieuw voorstel Trumpcare

    Na het Huis van Afgevaardigden hebben de Republikeinse Senatoren een eigen voorstel klaar voor een nieuwe gezondheidswet die Obamacare moet vervangen. Maar of en wanneer Trumpcare zal worden goedgekeurd en de wet door president Trump zal ondertekend worden, dat blijft onduidelijk. Er zal eerst zwaar over gevochten worden.
    Copyright 2017 The Associated Press. All rights reserved.
    Mitch McConnell, de leider van de Republikeinen in de Senaat, omringd door journalisten.

    In het grootste geheim hebben de Republikeinen in de Senaat gewerkt aan hun wetsvoorstel dat Obamacare moet vervangen. Een bewuste strategie van Senaatsleider Mitch McConnell, die wilde dat dit gebeurde zonder publieke debatten of overleg in commissies. Tot grote ergernis van senatoren van beide partijen, Republikeinen én Democraten, die niet op de hoogte waren van de inhoud van de wet.

    De versie van de Senaat komt er nadat het Huis van Afgevaardigden in mei een eerste versie van de nieuwe zorgwet had goedgekeurd. De Republikeinen in de Senaat waren toen niet gelukkig met het voorstel van hun collega’s in het Huis. McConnell beloofde het voorstel weer van nul af aan te herschrijven en beter te maken. De Republikeinse leider liet gisteren zijn langverwachte wetsvoorstel publiceren.

    Meteen valt op dat het voorstel van de Senaat in grote lijnen het wetsvoorstel van het Huis van Afgevaardigden volgt en dat er weinig herschreven is. De kern van Trumpcare blijft overeind : de allerrijksten profiteren van het schrappen van een zorgbelasting, terwijl er door de Republikeinen diep gesneden wordt in de zorg voor de allerarmsten.

    Grote lijnen

    Dit zijn de grote lijnen van het voorstel:

    De extra belasting op hogere inkomens verdwijnt. De vorige president Obama had de belasting ingevoerd voor wie meer dan 200.000 dollar verdient. De opbrengst van deze belasting financierde grotendeels Obamacare. Dat valt nu weg.

    Amerikanen zijn niet meer verplicht om een verzekering te nemen. In tegenstelling tot Obamacare moeten burgers die geen zorgverzekering hebben, niet langer een boete te betalen. Verzekeraars mogen de premies wel met 30 procent verhogen, als burgers een tijd lang onverzekerd zijn geweest.

    Staten krijgen meer vrijheid. Zij kunnen zelf beslissen om het basispakket van Obamacare te ontmantelen. Zij kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om eerste hulp, zwangerschapszorg of psychiatrische zorg uit het basispakket te halen.

    Subsidies voor armen gaan omlaag. Amerikanen die onvoldoende middelen hebben om een zorgverzekering aan te schaffen kunnen veroorloven, kregen onder Obamacare een steuntje van de overheid. In het Republikeinse voorstel gaat die financiële stimulus omlaag. Ook minder mensen komen er in aanmerking voor. Opvallend: in vergelijking met het voorstel van het Huis van Afgevaardigden krijgen de allerarmsten wel meer financiële steun in het Senaatsvoorstel.

    Gedaan met uitbreiding van Medicaid. Onder Obamacare werd de federale zorgvoorziening voor de allerarmsten, bijvoorbeeld om drugsverslaving te behandelen, uitgebreid. De voorwaarden waren minder streng, waardoor méér Amerikanen toegang kregen tot hulp. In het voorstel van de Republikeinen wordt die uitbreiding helemaal teruggedraaid. Ook het totale budget van Medicaid wordt geplafonneerd. In het Senaatsvoorstel dooft de Medicaid-uitbreiding uit in 2021, bij het Huis van Afgevaardigden was dat een jaar vroeger.

    Wie bejaard is, dreigt met Trumpcare weer meer te betalen. Verzekeraars zijn vrij om aan bejaarden hogere premies te vragen. Obamacare legde daarentegen beperkingen op aan de premiehoogte voor senioren.

    Wie een chronische aandoening heeft mag geen verzekering geweigerd worden. Daarmee blijft een belangrijk onderdeel van Obamacare overeind. De verzekeraars krijgen wel de vrijheid om bepaalde (dure) voorzieningen uit het zorgpakket te halen voor deze specifieke groep.

    Nog een lange weg

    Het debat dat vermoedelijk begin volgende week in de Senaat van start gaat is het begin van een moeilijk wetgevend proces. Het Senaatsvoorstel moet immers verzoend worden met het voorstel van het Huis van Afgevaardigden, vooraleer de Trumpcare-wet door de president kan ondertekend worden.

    De eerste versie van de zorgwet mislukte in maart in het Huis van Afgevaardigden, waarna een tweede variant begin mei werd gestemd. Nu is het aan de Republikeinen in de Senaat. De Senatoren krijgen drie dagen de tijd om het voorstel van Mitch McConnell grondig te bestuderen. Vervolgens begint het parlementaire debat en kan het voorstel geamendeerd worden. De Republikeinen hopen dat de Senaat nog vóór het zomerverlof in juli over het wetsvoorstel stemt.

    Van zodra de Senaat akkoord gaat met het voorstel, kan er gestart worden om het af te stemmen op het Huisvoorstel. Republikeinen in beide kamers (het Huis van Afgevaardigden en de Senaat) zullen hiervoor met elkaar moeten onderhandelen.

    Op die manier komt het tot een nieuwe wet die door zowel Senaat als Huis van Afgevaardigden moet goedgekeurd worden. Pas dan kan het op het presidentieel bureau belanden ter ondertekening. Maar Trump kan dat voorstel ook weigeren met zijn vetorecht indien de wet hem niet aanstaat. Als alles op wieltjes loopt kan de wet ten vroegste dit najaar goedgekeurd worden.

    Interne twisten

    Alleen is de vraag óf alles op wieltjes zal verlopen. De Republikeinse meerderheid is met 52 senatoren zeer klein (alle 48 Democratische senatoren zijn tegen). En de Republikeinen zijn zélf verdeeld over het voorstel. Zo zijn er verschillende conservatieve senatoren, onder wie ex-presidentskandidaat Ted Cruz, die het voorstel niet radicaal genoeg vinden. Voor gematigden gaat het dan weer te ver. Wellicht zal er door Senaatsleider McConnell nog wat schaafwerk nodig zijn om zijn partijgenoten te overtuigen.

    Wanneer het voorstel vervolgens weer naar het Huis van Afgevaardigden moet, dreigt het ook daar vast te lopen zoals in maart. President Trump zal er alles aan doen om geen nieuwe nederlaag te lijden, maar hoeveel druk zal hij uitoefenen? Het Republikeinse voorstel strookt ook niet met wat hij tijdens zijn campagne beloofde. Zo zwoer hij om in Medicaid en andere sociale voorzieningen niet te knippen. Nu dreigt de grootste besparing op Medicaid ooit te gebeuren.

    De president beloofde in januari dat elke Amerikaan een verzekering zal krijgen, dat de verzekeringspremies omlaag zouden gaan en dat de gezondheidszorg goedkoper zou worden. Maar een berekening van de Amerikaanse rekenkamer , het neutrale Congressional Budget, voorspelde al dat met het Republikeinse voorstel 23 miljoen Amerikanen géén verzekering meer zullen hebben. En daar zitten veel Trump-kiezers bij. Het is nu wachten op een nieuw rapport van de rekenkamer over het Senaatsvoorstel.