Meest recent

    Voedingssector: "Minder reclame voor kinderen op sociale media"

    55 bedrijven uit de voedingssector beloven dat ze reclame voor kinderen jonger dan 12 jaar op sociale media gaan beperken. Ze ondertekenden daarvoor de uitgebreide "Belgian Pledge". Het gaat onder meer om Delhaize, Colruyt, McDonalds, Mondelez en Ikea Belgium.
    BELGA/ARNOLD

    De "Belgian Plegde", een initiatief van de Federatie van de Voedingsindustrie (Fevia), de vertegenwoordiger van de Belgische handel en diensten (Comeos) en de Unie van Belgische Adverteerders (UBA), werd gelanceerd in 2012. Verschillende bedrijven zetten er toen hun handtekening onder en beloofden zo om reclame voor kinderen jonger dan 12 te beperken in de geschreven media, op televisie en via het internet.

    In de uitgebreide "Belgian Pledge" komen daar nu 9 communicatiekanalen bij. Het gaat om bedrijfsprofielen op sociale media, interactieve spelletjes, radio, bioscoop, dvd- en cd-rom, mobile en sms marketing, direct marketing, product placement en outdoor marketing.

    Bovendien komen er ook 21 nieuwe leden bij, waardoor het totaal aantal bedrijven dat zijn handtekening onder de "Belgian Pledge" heeft gezet, uitkomt op 55.

    "Goede gewoontes willen we van jongs af aan stimuleren"

    "Kinderen surfen en zijn al op zeer jonge leeftijd aanwezig op het internet. Ze gamen, sms'en en bekijken meer video's online. Ook daar engageren we ons nu om de kinderen niet te benaderen, ook niet als ze bijvoorbeeld populaire apps downloaden. Daar zullen dus geen advertenties van onze leden opduiken voor producten die niet voldoen aan de criteria van de "Belgian Pledge", ook niet in games of interactieve spellen. En evenmin op YouTube", zegt Dominique Michel, ceo van Comeos.

    "Een gezonde, evenwichtige voedingsstijl is als een gewoonte, en goede gewoontes willen we van jongs af aan stimuleren", zegt minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD), die bij de ondertekening aanwezig was.

    "Daarom is deze uitbreiding van de "Belgian Pledge" een goede zaak: de voedingsindustrie, de handel en de reclamesector engageren zich om hun gedragscode rond verantwoorde reclame voor kinderen uit te breiden naar social media", aldus De Block.

    "Daarmee geven ze duidelijk aan dat ze het maken van de gezonde keuze bij kinderen en jongeren willen bevorderen. Na het Convenant Evenwichtige Voeding, dat we een jaar geleden hebben afgesloten, is dit opnieuw een positief signaal."