Meest recent

    25 procent meer klachten over postdiensten bij ombudsdienst

    De ombudsdienst van de postsector heeft vorig jaar 15.856 klachten ontvangen, 25 procent meer dan in 2015. Opmerkelijk is de stijging van het aantal klachten over dagelijkse post: brieven, aangetekende zendingen, tijdschriften en kranten. Ondanks het voortdurend dalende volume zijn er hier 29 procent meer klachten genoteerd dan in 2015.
    Jonas Hamers / ImageGlobe

    Over die dagelijkse post waren er vorig jaar 7.404 klachten. Het overgrote deel daarvan is voor rekening van bpost, de historische speler op de markt. 1.217 klachten gaan over de organisatie van de postbedeling: een postbode dien niet langskomt, briefwisseling die na de middag komt in plaats van 's morgens, enz...

    Door de groeiende markt van e-commerce stijgt ook het aantal klachten over pakjes en pakketten: 1.918, een stijging met 36 procent.

    Ook opvallend is de stijging van het aantal klachten over de manier waarop de postbedrijven omgaan met klachten. Pas als je als klant daar geen genoegdoening krijgt, kan je terecht bij de ombudsdienst.

    In 2016 heeft de ombudsdienst in totaal 9.362 klachten ontvankelijk verklaard en afgesloten. In 71 procent van de gevallen gebeurde dat met een minnelijke schikking.