Meest recent

    Brussels Airport wil hoofdzetel verhuizen naar Zaventem

    Brussels Airport denkt eraan zijn hoofdzetel te verhuizen van Brussel naar Zaventem. Dat meldt De Tijd en wordt bevestigd door de woordvoerster van Brussel Airport Company. "Het is één van de opties waar wij aan denken om onze administratie efficiënter te maken, " zegt Anke Fransen.

    Voor Anke Fransen is de efficiëntiewinst belangrijk voor de post. "Die loopt vertraging op als hij eerst naar het adres van de hoofdzetel in Schaarbeek gestuurd wordt en dan naar Zaventem doorgestuurd wordt. In sommige gevallen is tijd belangrijk. Bijvoorbeeld bij aangetekende zendingen."

    Dat de verhuizing van Brussel naar Zaventem het neveneffect heeft dat dan alle beslissingen binnen Vlaanderen genomen kunnen worden, wil Anke Fransen niet gezegd hebben. "Speculaties in die richting, zijn voor rekening van wie ze maakt," zegt Fransen. 

    Het idee om de hoofdzetel naar Vlaanderen te verhuizen is op de agenda van de raad van bestuur gezet door het management van Brussels Airport. Volgens De Tijd zouden de Franstalige vertegenwoordigers in de raad van bestuur, Olivier Hénin en Benjamin Cadranel, zich verzetten tegen de verhuizing omdat dat politiek erg moeilijk ligt.

    Olivier Hénin is de voormalige kabinetschef van Didier Reynders (MR) en huidig financieel topman van de NMBS. Benjamin Cadranel is de vroegere kabinetschef van Charles Picqué (PS) en nu administrateur-generaal van de Brusselse Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (GOMB).

    Regie der Luchtwegen

    Dat er politieke afgevaardigden zitten in de raad van bestuur van Brussels Airport Company, is een erfenis uit het verleden. Brussels Airport Company is ontstaan uit het samengaan van de vroegere Regie der Luchtwegen -wat een volledige overheidsdienst was- en een aantal privé-investeerders. De overheid zit voor 25% mee in BAC (Brussels Airport Company).

     

    Strengere geluidsnormen

    Als Brussels Airport zijn hoofdzetel verhuist naar Vlaanderen zou dat mogelijk een uitweg bieden uit de impasse van de strengere geluidsnormen. Brussel heeft die normen opgelegd, maar Vlaanderen had daar een belangenconflict tegen ingeroepen. Op dit moment is er een compromis dat de overtredingen wel vastgesteld worden, maar de boetes nog niet geïnd.