Meest recent

    Oscar and the Wolf tekent voor lange wachtrijen, lichte hysterie en het dansfeest van de avond

    Wie de nieuwe show van Max Colombie vanavond wou gezien hebben, moest niet enkel geduld uitoefenen, maar ook een tikkeltje geluk hebben. Een klein halfuur voor de start van het optreden rond 22 uur zat The Barn al overvol. Met lange wachtrijen aan de toegangspoortjes, en veel boze festivalgangers tot gevolg. Colombie zelf kondigde op Studio Brussel een visueel nieuwe show aan met veel nieuwe nummers van zijn nieuwe album "Infinity" dat in september uitkomt. Maar hoe klonk dat? En hoe zag dat eruit?

    Visueel

    Colombie zelf zit niet om een verkleedpartij verlegen op het podium. Zijn vaste glitteraccessoires had hij nu ingeruild voor een "Mozart meets Jack Sparrow"-look. Colombie begint meer en meer te lijken op het piratenpersonage van Johnny Depp. Hij bekeek zijn concert vandaag letterlijk door een roze bril, en combineerde die met een roze omatrui genre pitteleer, een wit hemd en een glitterharnas. Een op zijn minst interessante combinatie.

    Op het podium trok dan weer een grote box opgetrokken uit ledwanden de aandacht. Daarin zat zijn vaste begeleidingsband "opgesloten", al kregen we de muzikanten geregeld te zien op die ledschermen via gopro-beelden. De box diende ook als extra podium voor showman Colombie en op de schermen werden ook 3D-projecties getoond. Leuke nieuwigheden, naast de vaste rook, vlammenwerpers en confetti, die nog meer mogelijkheden bieden dan nu worden getoond. Misschien worden die pas onthuld tijdens de Sportpaleisconcerten, dit najaar.

    (Lees voort onder foto)

    Muzikaal

    Colombie stak niet onder stoelen of banken dat hij op zijn tweede plaat volop de kaart van de dansmuziek trekt. De oproepen om zo hard mogelijk te dansen en vooral "te tonen dat hier het beste feest van de avond is" volgden elkaar snel op. Zelf gaf hij het goede voorbeeld door als vanouds pirouettes te draaien en zich in allerlei bochten te kronkelen.

    In het begin van de set kwamen "So real", "The game" en "You're mine" verschroeiend snel. De nieuwe nummers, waaronder titelsong "Infinity" en nieuwe single "Breathing" klonken een pak vrolijker en complexlozer dan zijn eerdere singles. Amerikaanser en misschien ook poppyer en upbeat. De nummers gaan over de liefde, en deze keer niet over de destructieve kant ervan, en dat voelde je. Al ging het dak er pas echt af in de finale met hits "Princes" en "Strange entity" als slotakkoord.

    Sfeer

    Van een gestileerde pokerface vandaag geen sprake bij Colombie: hij kon zijn brede glimlach het hele concert nauwelijks onderdrukken. Bij de minste close-up van zijn gezicht op de schermen brak dan weer lichte hysterie uit in het publiek. Wie in The Barn was geraakt, was daar overduidelijk dolblij mee.

    Colombie kon op twee momenten zijn tranen niet de baas: bij rustmoment "Moonshine", de ballade waarop gsmlichtjes massaal de lucht in gingen. The Barn was felverlicht, en deed Colombie zijn hoofd even in zijn arm begraven en een traan wegpinken. En ook aan het einde van zijn concert werd het hem even te machtig. "Dankzij jullie mogen we hier alweer staan, dus dit applaus is voor jullie", klonk het met tranen in de ogen. Waarna een minutenlang applaussalvo volgde, dat danskoning Colombie lichtjes ongemakkelijk maakte. Missie meer dan volbracht.

    (Lees voort onder foto)

    Vooraf

    Dat Colombie met zijn band niet op het hoofdpodium stond, maar in de tent, vindt hij logisch, zo zei hij vooraf in een interview met Studio Brussel. "Onze nieuwe plaat komt pas in september uit. Het is eerlijker om pas op het hoofdpodium te staan als dat is gebeurd. Ik vind de tent nu toepasselijker."

    Die nieuwe plaat is overigens helemaal af, gaf hij nog mee. Daarbij zet hij het onderscheid tussen een album en een optreden in de verf. "Het live-gegeven moet in contrast staan met de plaat. Het is een soort remix van de plaat. Het moet apart zijn. Een optreden moet een andere ervaring overbrengen dan wanneer je een plaat beluistert."

    Bekijk hier het volledige interview: